Mäklarnytt april 2022

​​​​​​​​Nyheter som rör kunder med motorförsäkring i Trygg-Hansa​

Enkel skadeanmälan på webben, för både privatkunder och företagskunder

​​Nu är det ännu lättare för våra företagskunder att anmäla sina fordonsskador på webben.​ Sedan slutet av förra året gör företagskunderna skadeanmälan på webben på samma sätt som privatkunderna. Tidigare kunde de företagskunder som bara har vagnskadegaranti (med trafik och delkasko i annat bolag) inte anmäla sin skada på webben, vilket är löst nu. Alla kunder har alltså möjlighet att anmäla sina fordonsskador på webben, förutom när det gäller flytande försäkring och skador på oregistrerade maskiner. Den som anmäler skadan identifierar sig enkelt med sitt personliga BankID.

Gäller det akuta ärenden vill vi som vanligt att ni eller kunden ringer till oss: 0771-111 756. Våra öppettider är vardagar 8.00–17.00.

Stolt försäkringspartner till BMW​

Trygg-Hansa är BMW Sveriges nya försäkringspartner för motorförsäkringar. Det är ett omfattande avtal som trädde i kraft den 1 januari 2022. Avtalet inkluderar både märkesförsäkringar, vagnskadegaranti, vagnparksförsäkringar och utökad garanti för BMW, MINI och BMW Motorrad som blir Trygg-Hansas första märkesförsäkring för mc.

​Samarbetet med Trygg-Hansa ger BMW:s kunder möjlighet att välja mellan en rad olika försäkringar beroende på om kunden vill äga eller hyra sin bil eller mc. I samarbetet ingår paketerade försäkringslösningar för både privat- och företagsleasing. Avtalet med BMW löper till att börja med över 3 år med möjlighet till förnyelse på två år, ett år i taget. Huvuddelen av avtalet består av vagnskadegarantiförsäkringar för nya BMW-bilar. Varje år säljer BMW cirka 23 000 nya personbilar i Sverige.


​Ny tilläggsförsäkring – bättre skydd för elbilar och laddhybrider​

Fossilfria bilar är framtiden och vi vill visa marknaden att vi är det självklara försäkringsvalet för de kunder som väljer mer miljövänliga fordon. För att öka tryggheten för elbilsägarna​ har Trygg-Hansa stärkt försäkringsskyddet för kunder som väljer att köpa elbil eller laddhybrid, vare sig den är ny eller begagnad. Några exempel på det utökade skyddet är förlängt motor och elektroniksskydd, självriskrabatt vid vagnskadegaranti och bärgning om batteriet laddar ur. Det utökade försäkringsskyddet finns tillgängligt som ett tillägg redan nu för både nya och befintliga privat- och företagskunder. Mejla eller ring till oss så lägger vi till det på kundens befintliga försäkring. ​


​Vi separerar fordon- och företagsförsäkring för att stärka kundens skydd

De företagsrelaterade produkter som idag ligger på fordonsförsäkringarna håller på att flyttas till företagsförsäkringen. Det gäller produkterna rörelse-, lyft- och transportöransvar. Kunder som inte redan har en företagsförsäkring hos oss kommer i och med den här flytten att få ett erbjudande om en sådan, utöver fordonsförsäkringen. Ändringen görs i samband med förnyelsen för befintliga kunder, och i samband med konverteringen för kunder i Moderna Försäkringar.

​En av fördelarna med den här förändringen är att ni som förmedlare får en bättre struktur vid genomgången av försäkringen eftersom verksamhet och fordon hanteras var för sig. Det blir också enklare att förklara för kunden vad försäkringen omfattar eftersom ansvarsförsäkringen gäller hela verksamheten. Vi kontaktar givetvis er som förmedlare löpande inför ändringarna.


​Tips inför den stora förnyelsemånaden inom flytande

Den stora förnyelsemånaden inom flytande försäkring (1/5) ligger runt hörnet. Här kommer några tips på vilken information vi behöver för att kunna hantera ärendet på bästa sätt.


FKL25: Fordonsverkstad - Kunders fordon​
FKL24: Bilhandel - Egna fordon


​​
Information vi behöver​
FKL25
FKL24​
Omsättning
  
 
  
 
Försäkringsställe​

  
 
  
 
Har kunden fasta öppettider?​
​ 
  
 
  
 
Förvaring av nycklar
 
Förvaras nycklar, nyckelkort eller liknande i lägst SS3492-klassad nyckelförvaringsenhet?​
  
 
  
 
Skadehistorik
​ 
  
 
  
 
Fordonsår
​ 
 ​ 
 
  
 
Högsta lagervärde per försäkringsställe​​
​ 
 
  
 
Förvaring av fordon
 
Förvaras fordonen i lokal som uppfyller inbrottsskyddsklass 2 eller inom inhägnat området som uppfyller våra krav? Som lokal räknas inte plasthall, tält eller container.
 
  
 
Arbetar kunden med fordonsförmedling/kommission?​
​ 
 
  
 
Procentuell andel exklusiva fordon
 
Nyvärde <1 Msek inkl. moms.
 
  
 
Procentuell andel nya fordon
​ 
 
  
 
Procentuell andel begagnade fordon
​ 
 
  
 


​Läget i Ukraina i förhållande till våra motorvillkor

Med anledning av det pågående kriget i Ukraina har landet klassats som ett högriskland för transportförsäkring. Det gäller alla typer av transporter och transportmedel, inklusive sjötransporter till och från ukrainska hamnar. När ett land klassats som ett högriskland betyder det att transportförsäkringen inte gäller för transporter vare sig till, från eller i det angivna landet. Företag som har lokala företagsförsäkringar i Ukraina, Ryssland och Belarus påverkas också. Kontakta oss om ni vill ha mer information.​​



​​​​​​Vi breddar skyddet för hemarbete och tjänsteresor​

Många småföretagare tror att hemförsäkringen också gäller företaget

​​I december 2021 presenterades resultatet av vår undersökning om försäkringsskydd bland småföretagare. Det visade sig att var fjärde småföretagare saknar en företagsförsäkring och den vanligaste orsaken är att man felaktigt tror att företaget omfattas av hemförsäkringen. Det gör att många företagare riskerar att stå utan stöd och ersättning om något händer företaget.

​Småföretagare löper samma risk som större företag att drabbas av avbrott, skador, sjukdomar och stämningar. En enkel minnesregel för vad som faller utanför hemförsäkringen och kräver en företagsförsäkring är: allt man gör i den yrkesmässiga verksamheten och all egendom som man gjort momsavdrag för.

Utökat skydd för hemmakontoret – upp till 2 basbelopp och ingen tidsbegränsning

Redan innan fanns ett skydd i basvillkoret för företagsförsäkringen (B2) för företagets egendom som tillfälligt lånas hem av de anställda. Skyddet gällde tidigare med en tidsbegränsning på 12 månader. Den företagsägda egendomen som de anställda hade kvar längre än ett år var oförsäkrad. Vi såg därför ett behov av att utöka det skyddet.

​När vi nu utökat skyddet så finns det inte längre en tidsbegränsning och egendom som hör till hemmakontoret är skyddat upp till 2 basbelopp. Egendomsskyddet tar sikte på maskiner och inventarier som används för att utföra enklare kontorsarbete i bostaden, exempelvis dator, bord och kontorsstol. För era kunder som har låtit sina medarbetare ta hem utrustning så är det här skyddet absolut nödvändigt för framtida hemarbete. Det är alltså en viktig del att titta närmare på när kunden ska välja försäkringsgivare.

Tillägget kan läsas i sin helhet under villkorspunkt 1.3.2.4. Säkerhetsföreskriften för egendom på hemmakontoret kräver att fönster är stängda och reglade samt att dörrar är låsta, vilket framgår av punkt 1.9.2.1.7.


Om en tjänsteresa går snett finns nu möjlighet till ersättning vid kidnappning

Vi har utökat skyddet i tjänstereseförsäkringen för anställda som blir kidnappade under tjänsteresa. Försäkringen ger en ersättning på 2 500 kronor per dygn för fysiskt och psykiskt lidande till den som varit kidnappad. Maxtid är 90 dagar, vilket innebär en maximal ersättning på 225 000 kronor. Utöver den ersättningen kan nära anhörigas rese- och boendekostnader ersättas med upp till 100 000 kronor. Vid konstaterad kidnappning ska SOS International eller Trygg-Hansa kontaktas och en polisanmälan göras. Anhörigas resor ska alltid godkännas på förhand. ​



​​​​​​Trygg-Hansas hållbarhetsarbete – en självklarhet! ​

Vårt ansvar som företag

Hållbarhet är ett viktigt område för Trygg-Hansa. Som företag har vi ett ansvar att bidra till ett hållbart samhälle och en hållbar framtid där våra barn och barnbarn kan växa upp och fortsätta utveckla sina drömmar. Trygghet och hållbarhet ska därför genomsyra allt vi gör, från utveckling av produkter och tjänster till vår skadehantering, vårt skadeförebyggande arbete och våra kundkontakter. ​

Stolta över våra hållbara resultat

Inom flera områden har vi redan kommit långt och är riktigt stolta över våra resultat. Några exempel:​

  • Vi har mer än halverat våra egna utsläpp av koldioxid sedan 2018.
  • Vi ställer högre krav på våra leverantörers hållbarhetsarbete och framför allt inom motor arbetar vi framgångsrikt med att återanvända och reparera reservdelar istället för att byta till nya.
  • Reparation av stenskottskador på bilrutor bidrog med en miljöbesparing motsvarande mer än 1 000 ton växthusgaser under 2021.
  • Vi skickar allt fler kundbrev digitalt för att tillsammans med våra kunder och förmedlare minska vår påverkan på miljön.
  • ​Vårt fokus på jämställdhet har bland annat lett till att vi idag har 48 procent kvinnliga ledare och att Trygg-Hansa rankas som ett av de mest jämställda bolagen i branschen.

En hållbar väg framåt tillsammans med vår nya ägare Tryg

Men våra framgångar betyder inte att vi är nöjda! Vi behöver bli ännu bättre på det vi redan gör bra och höja oss inom områden där vi inte gör tillräckligt. Tillsammans med vår nya ägare Tryg ökar vi därför vårt fokus på hållbarhet.​​

Våra prioriterade mål till år 2024 är:​

  • Bli Nordens mest hållbara försäkringsbolag.
  • Erbjuda våra kunder en ännu mer hållbar skadehantering.
  • Prioritera samarbete med leverantörer och partners som delar våra värderingar och mål.
  • Minska vår klimatpåverkan med motsvarande cirka 25 000 ton växthusgaser genom mer hållbara skadebehandlingsmetoder.​​

Vårt hållbarhetsarbete utgår från hur vi själva agerar varje dag, dels genom att minimera vår egen miljöpåverkan, dels genom att erbjuda våra medarbetare en trygg arbetsmiljö som bygger på jämställdhet, inkludering, utveckling och engagemang.


​​​​För alla unga

PS! Ni känner väl till att Trygg-Hansa sedan flera år tillbaka aktivt arbetar med att minska och förebygga psykisk ohälsa bland unga? Som engagerad partner till Avicii Arena ökar vi medvetenheten kring psykisk hälsa och ohälsa ytterligare och Trygg-Hansas utbildning för högstadieelever är ett viktigt steg i det arbetet. Vi har även nära samarbete med Bris och bidrar till att de kan hålla öppet dygnet runt.​​
​​

Vill du läsa fler nyheter?​

Till nyhetsarkivet​​
​​