Mäklarnytt december 2023

​​​Ansvarig för UW Ansvar och C&E​​​​

Hej Christofer, vem är du egentligen?

Jag är ny chef på UW Ansvar & C&E sedan mitten av augusti och har tidigare jobbat med företagsförsäkring som Riskingenjör och Underwriter i 15 år. Uppvuxen och bor i Uppsala tillsammans med min fru och mina tre barn. Jag jobbar från kontoret i Stockholm men befinner mig även nere i Göteborg där delar av mitt team arbetar. Jag är en positivt lagd person som förutom jobbet trivs med att åka mycket skidor i fjällen eller slå min driver så långt det går. Som sidospår är jag en hejare på att odla tomater så om någon har några frågor kring odling är det bara att höra av er och fråga.

Christofer Ekstrand 
 
 

Några korta reflektioner från din tid i Trygg-Hansa hittills

Jag har fått en fantastisk start här på Trygg-Hansa där jag fått möjlighet att träffa och lära känna många inom organisationen på kort tid. Jag kände redan från dag ett att jag kommit till en organisation som jag kommer att trivas i med fantastiskt hög energi och framåtanda.

Berätta lite om ditt team

Mitt team består av UW Ansvar och UW C&E (Construction & Engineering) och vi är tillsammans elva personer som jobbar inom teamet. Vi sitter i både Stockholm och Göteborg och jag känner verkligen att jag har fått privilegiet att få leda ett team som är mycket professionellt, självständigt och har glimten i ögonen. På UW Ansvar & C&E hanterar vi de mest komplexa försäkringslösningarna på Trygg-Hansa och vi jobbar mycket mot industrisidan med kunder inom bland annat konsultansvar, global ansvarsförsäkring, energi/energilagring samt projektförsäkringar inom entreprenad och ansvar.

Vad är viktigt för er för ett välfungerande samarbete med förmedlaren?

Ett gott samarbete bygger i grunden mycket på ömsesidig respekt för den andres roll samt god kommunikation mellan parterna. Det är ju ofta mycket komplexa frågeställningar som ska behandlas i samband med upphandlingar och förnyelser av befintliga avtal. Vårt samarbete med förmedlarna fungerar mycket bra idag. Därför vill jag passa på att tacka alla förmedlare för ett fantastiskt år med många fina affärer och en fin tillväxt inom Ansvar och C&E.

Är det något mer du vill passa på att förmedla?

Jag kan även meddela att teamet kommer att växa både på UW Ansvar och UW C&E med två nya Underwriters. Det känns fantastiskt roligt att få välkomna Benny Karlsson och Axel Ängegärd som ansluter till teamet efter årsskiftet. Med Benny och Axel i teamet kommer vi att få två professionella och drivna underwriters med mycket energi som kommer att komplettera ett redan fantastiskt UW-team.​

Vilket ansvar har fastighetsägaren under vintern?

I samband med vintern återkommer några av de vanligaste säsongsbetonade skadetyperna och försäkringsfrågorna. Det gäller fastighetsägarens ansvar för snöröjning, halkbekämpning och takskottning. Här går vi igenom tre vanliga scenarier som våra kollegor på ansvarsskador stöter på under kommande säsong samt hur kunden kan arbeta för att förebygga liknande skador.​

Halkolyckor – Den vanligaste skadan vintertid

Att en boende eller en besökare till en boende ramlar och slår sig rejält på snö eller is är vanligare än önskvärt. Sett till försäkringen och fastighetsägarens ansvar kan vi konstatera att skyddet och rutinerna kan variera.

Normalfallet är att en person halkar på is eller snö och hör av sig till fastighetsägaren med en anmälan. I den hävdar den drabbade att fastighetsägaren har ett ansvar utifrån rollen att hålla fastigheten fri från faror. Det vi gör när en sådan anmälan landar hos en handläggare på ansvarsskador är att vi först kontrollerar att försäkringen gäller och är betald. Sedan ser vi till vilka väderförhållanden som var gällande och var personen halkade. Vi vill säkerställa att skadan har skett på marken som tillhör fastighetsägaren ifråga och utreda om det finns ansvarsgrundande skyldigheter att exempelvis snöröja. Ofta ber vi den skadelidande att skicka in en rapport från SMHI och foton från platsen. Vi kan också själva kontakta SMHI och be om en rapport. Utöver det brukar vi be fastighetsägaren om underlag kring gällande rutiner och dokumentation.

Fastighetsägaren har ett rimligt ansvar för snöröjningen

Som fastighetsägare har man ett ansvar för sin fastighet och att vidta skäliga åtgärder för att undvika skador. I det ligger att vidta rimliga åtgärder för snöröjning. Anledningen till att vi poängterar att det ska vara skäligt och rimligt är för att man omöjligen kan åka ut och skotta och halkbekämpa i samma sekund som det börjar snöa. Speciellt eftersom många fastighetsägare äger fler än en fastighet. Finns det en rutin med en frekvent och dokumenterad snöröjning och halkbekämpning kan man i många fall inte belastas skadeståndsmässigt som fastighetsägare – med hänsyn till att man gjort det som ankommer på en och skäligen kan krävas. Vissa väljer att anlita en entreprenör som sköter dessa delar, men då vill vi fortfarande se underlag från dem utifrån deras rutin och när de sist var på plats. Fastighetsägaren undgår inte sitt ansvar genom att anlita någon i sitt ställe.

Då kan olycksfallsförsäkringen komplettera

Som försäkringstagare kan man välja olika omfattningar på sin försäkring, det är du som förmedlare säkert bekant med. När det kommer till halkolyckor finns det möjlighet att komplettera med en olycksfallsförsäkring på fastigheten. I de fall som en halkolycka inte leder till skadestånd genom ansvarsförsäkringen kan det vara fördelaktigt för den drabbade. Fastighetsägaren tecknar olycksfallsförsäkringen för inomhusmiljöer och/eller utomhusmiljöer samt för boende och/eller besökare till boende givet vissa förutsättningar.

Är era kunder intresserade av att veta om det är aktuellt för dem? Hör av er till Mäklardisken eller den som står som ansvarig på försäkringsbrevet så kikar vi på det.

Tryckskador – När snön på taket inte tas omhand

Det finns vissa utmaningar som är helt beroende av byggnadens konstruktion och idag fokuserar vi främst på taket. Om byggnaden har ett platt tak eller ett tak med en mindre sluttning finns det en risk att snö inte faller av taket utan istället sätter tryck på den underliggande konstruktionen. När det blir fråga om en mängd snö kan det här trycket bli för högt vilket kan få förödande konsekvenser för fastigheten.

Vi har ett exempel att åskådliggöra här. Det handlade om en bilverkstad i ett mindre industriområde där alla byggnader hade platt tak. Bilverkstaden ifråga ägde även fastigheten och ansvarade därmed för allt underhåll kopplat därtill. Hade bilverkstaden istället hyrt lokalen hade ansvarsfrågan blivit en annan men det lämnar vi för nu. Det hade snöat ordentligt och låg en stor mängd snö på taket. Byggnaden hade några år på nacken och det saknades en rutin för att hantera eventuell snöskottning på taket. Plötsligt en vinterdag rasar taket in och flera bilar som stod inuti verkstaden skadas. Orsaken var trycket från snön på taket.

Med det sagt vill vi helt enkelt uppmana er till att ta dialogen med era kunder om gällande rutiner och se till att liknande skador undviks genom att kunden hanterar snön innan det går så långt. I exemplet bidrog byggnadens ålder till att skadan inträffade, vilket i sin tur innebär att dina kunder med äldre fastigheter kan ha ett större ansvar.

Istappar – Kan leda till allvarliga skador

Du har säkert passerat en liten skylt eller ett staket på en trottoar någon gång, som hänvisar till risk för ras från taket. Trots det är dessa olyckor vanligt förekommande. Förutom att förbipasserande personer kan råka illa ut kan isen även orsaka skador på bilar som står parkerade längs gatan. Som du säkert förstår är det inte ovanligt att dessa skador blir kostsamma – till exempel om raset träffar värdefulla bilar. I värsta fall kan det även leda till allvarliga personskador och dödsfall. Personskador från fallande is kan också medföra ett straffrättsligt ansvar.

Enligt ordningslagen ska fastighetsägaren inom skäligt dröjsmål avlägsna snö och is som kan rasa ned och skada personer eller egendom på en offentlig plats. Fastighetsägaren eller den som är satt i dess ställe ska ta bort snön och isen från tak, rännor och liknande anordningar utan att det riskerar att orsaka en person eller sakskada.

Så kan ansvarsförsäkringen hjälpa din kund

Vintertiden kan alltså innebära stora risker för skador. Det är viktigt att man som fastighetsägare ser till att det finns goda rutiner för att begränsa de riskerna. Om de ändå skulle inträffa kan det vara svårt att reda ut vad som gäller och om det föreligger någon skyldighet att betala skadestånd eller inte. Med en ansvarsförsäkring för fastighetsägare kan man få hjälp med utredningen och hanteringen av de skadeståndskrav som framställs. Försäkringen hjälper till att utreda eventuellt ansvar och ersätter den skadeståndsskyldighet som kan föreligga.

​​​​Vi försäkrar en hållbar framtid 

För Trygg-Hansa är det en självklarhet att bedriva verksamheten på ett ansvarsfullt sätt, som säkerställer finansiell styrka och öppenhet, nöjda kunder, stolta medarbetare och ett långsiktigt värdeskapande för såväl samhället vi verkar i som vår miljö. Vi har även åtagit oss att följa FN:s Global Compact principer för ett hållbart företagande.

Som försäkringsbolag har vi mycket god insikt i vad våra kunder kan råka ut för och vad som skapar oro och osäkerhet i människors liv. Det gör att vårt skadeförebyggande arbete blir såväl relevant som värdeskapande. Varje skada är en belastning för samhället, till exempel leder både brand- och vattenskador till såväl resursförbrukning som klimatpåverkan. I många fall kan skadan innebära en tragedi för den som drabbas och stora kostnader för samhället. Vi arbetar löpande med skadeförebyggande kommunikation inom en rad olika områden, till exempel brand, vatten och trafik. Vi ser också nya behov ute hos kunderna sett till de klimatrelaterade skadorna som drabbat Skandinavien under året och har även skapat skadeförebyggande tips och råd kopplat till bland annat översvämning.

Som försäkringsgivare till cirka 750 000 barn och unga i Sverige har vi självklart ett stort fokus på att förhindra att våra barn råkar illa ut. Vi har valt långsiktiga samarbetspartners inom våra två strategiska fokusområden, barn och ungas psykiska hälsa och vattensäkerhet.

Minska vår miljöpåverkan 

Vi arbetar för att integrera miljömässigt- och socialt ansvarstagande i vår egen verksamhet och i vårt arbete med att hantera skador. Skadehantering är en central del i vår verksamhet och därmed även för Trygg-Hansas hållbarhetsarbete. Genom att hantera skadat gods på ett hållbart sätt och att integrera miljö och klimataspekter vid återuppbyggnad kan vi minska användningen av resurser och bidra till en cirkulär ekonomi. Vi arbetar kontinuerligt för att integrera miljö- och klimatansvar i vår skaderegleringsprocess, till exempel inom motorskador där vi i allt större utsträckning återanvänder reservdelar samt reparerar vindrutor och plastdetaljer.

Krav på våra leverantörers hållbarhetsarbete

Integrering av hållbarhetsaspekter i skaderegleringsprocessen kräver samarbete med ett stort antal leverantörer, bilverkstäder, byggfirmor med flera. Genom dialog med våra leverantörer har vi möjlighet att gemensamt minska såväl miljöpåverkan som resursanvändning. Vi ställer tuffa krav på våra leverantörer, bland annat kring arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och hur de minskar sin miljöpåverkan både i sin egen verksamhet och när de hanterar våra kunders skador.

Att möjliggöra nya lösningar

Vi lever i ett samhälle som hela tiden förändras. Vi ser ett ökat fokus på delningsekonomi, cirkulär ekonomi och nya förhållningssätt till varor och produkter. Digitaliseringen och nya konsumtionsmönster påverkar försäkringsbranschen och förändringstakten kommer bara att öka samtidigt som hållbarhetsfrågor blir en allt viktigare drivkraft för människor.

Våra försäkringar ska inte vara ett hinder för samhällsförändringar. Vi ska istället möjliggöra nya lösningar och på så sätt bidra till en hållbar utveckling. På Trygg-Hansa ser vi stora möjligheter att använda ny teknik och anpassa verksamheten till ett mer digitalt samhälle där hållbarhetsvinsterna kan vara stora. Det kan handla om smartare sätt att svara på kunders skadeanmälningar, effektivare åtgärder för att förebygga skador och bättre metoder för analys och planering.

Vår förväntan på företagskunden

Inför årsskiftet lägger vi till en lydelse i våra allmänna avtalsbestämmelser kopplat till hållbarhet och de tio principer för hållbart företagande som tagits fram av FN:s företagsnätverk, Global Compact. Det här gör vi för att visa kunderna vilka förväntningar vi har på dem och uppmana dem till att integrera hållbarhet i sin egen verksamhet. Global Compacts principer omfattar Mänskliga rättigheter, Arbetsrätt, Miljö och Antikorruption.

Mänskliga rättigheter

Princip 1: Stödja och respektera internationella mänskliga rättigheter inom sfären för företagens inflytande​​

Princip 2: Försäkra att deras egna företag inte är inblandade i kränkningar av mänskliga rättigheter

Arbetsrätt

Princip 3: Upprätthålla föreningsfrihet och erkänna rätten till kollektiva förhandlingar

Princip 4: Eliminera alla former av tvångsarbete

Princip 5: Avskaffa barnarbete

Princip 6: Avskaffa diskriminering vad gäller rekrytering och arbetsuppgifter

Miljö

Princip 7: Stödja försiktighetsprincipen vad gäller miljörisker

Princip 8: Ta initiativ för att stärka ett större miljömedvetande

Princip 9: Uppmuntra utvecklandet av miljövänlig teknik

Antikorruption​

Princip 10: Motarbeta alla former av korruption, inklusive utpressning och mutor. Om du eller din kund har någon fråga om Trygg-Hansas hållbarhetsarbete så är du välkommen att höra av dig till oss så berättar vi mer.​​