Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Kundservice

Aktsam är en del av Trygg-Hansa

Aktsam är en del av Trygg-Hansa. För dig som har försäkringar tecknade hos Aktsam innan 1 mars 2023 finns det några saker du kan behöva tänka på.

Kund hos Aktsam – så påverkas du

Självservice

På Mina sidor kan du enkelt lösa många ärenden på egen hand. Du loggar in med BankID.​

Logga in

Telefon

Skadeärenden: vardagar 9–15.
Övrig kundservice: vardagar 8–19, helger 9–17.​
Avvikande öppettider

0771-1​​​11 110
bil på landsväg på våren

Ska du resa utomlands? Då kan du behöva ett intyg om reseförsäkring

Vissa länder kräver ett intyg som visar att du har en reseförsäkring som gäller vid sjukdom, inklusive covid-19. Intyget visar också att du har en ansvarsförsäkring, något som krävs när du t.ex. åker skidor i Italien. ​Om du har en hemförsäkring hos oss har du även en reseförsäkring i 45 dagar. Logga in på Mina sidor och gå in på din hemförsäkring för att ladda ner intyg om reseförsäkring.

Ladda ner intyg på Mina sidor

Är du företagskund?​

Till Kundservice företag​

Vanliga frågor

  • Du ansöker om ​ärrersättning​ genom att ladda upp bilder på ärret på Mina sidor. Du måste först ha gjort en skadeanmälan. Du kan ansöka om ersättning tidigast ett år efter händelsen som orsakade ärret.

  • Det beror på vad du vill göra. Många saker kan du göra på Mina sidor: 

    • Ladda upp dokument och kvitton
    • Ange kontonummer för utbetalning och diarienummer från eventuell polisanmälan
    • Begära ​ersättning för ärr​ och vissa utlägg
    • Svara på frågor från handläggaren

    Om du har ny information eller behöver lägga till något annat till din anmälan kan du göra det via vårt mejlformulär.​ Uppge alltid ditt ärendenummer (du hittar det i din skadeanmälan på Mina sidor). 

  • När du har anmält en skada kan du följa ditt ärende på Mina sidor.​ Så fort vi har något nytt att berätta ser du det där. 

    Här kan du läsa mer om hur vi hanterar ärenden och hur lång tid det tar att få ersättning:
    När du har krockat
    När du har råkat ut för en olycka​​ ​

  • Huvudförfallodag är den dag då ditt avtal med oss förlängs, vanligen en gång om året. Vid huvudförfallodagen kan du säga upp och göra ändringar i din försäkring. Vid huvudförfallodagen kan även vi göra mindre ändringar i försäkringens villkor och ändra försäkringens pris. 

    Vilket datum som är huvudförfallodag för din försäkring hittar du på ditt försäkringsbrev och på Mina sidor​​​.​

  • Det kan finnas olika anledningar till att du inte kan se en händelse som du har anmält: 

    • Du gjorde anmälan nyss.
      För vissa typer av skadeärenden tar det några dagar innan din anmälan syns på Mina sidor. Du får en mejlnotifikation när det händer något i ärendet. 
    • Det hände för länge sen.
      Om det är flera år sedan du gjorde anmälan kan det vara anledningen till att skadeärendet inte syns. Vissa äldre skadeärenden går inte att visa på Mina sidor. Om du vill begära ersättning för en äldre skada, till exempel om du har fått ett ärr, kontakta oss. 
    • Du står inte på försäkringen.
      Det är bara försäkringstagaren som kan se skadeärendet. Det spelar ingen roll vem som har gjort anmälan. Om skadeärendet gäller ett barn kan bara den vårdnadshavare som barnet är skrivet hos se ärendet på Mina sidor. 
    • Vi har tekniska problem.
      ​​Det kan vara så att vi håller på att uppdatera våra system. Försök igen lite senare.
  • En lista över vilka sjukdomar försäkringen ger ersättning för hittar du i för- och efterköpsinformationen. Om du har några undantag i din försäkring framgår det av försäkringsbrevet. Du hittar bägge dokument när du loggar in på Mina sidor och går in under försäkringen. 

    Om du inte har försäkringen kan du hitta för- och efterköpsinformationen för sjuk- och olycksfallsförsäkringen här.

  • I ett dödsbo kan du behöva säga upp försäkringar och kanske anmäla någon skada. Men först måste du skicka vissa dokument till oss, så att vi kan ge dig tillgång till försäkringarna.

    Försäkringar i ett dödsbo – så gör du

Se fler frågor och svar
bil på landsväg på våren

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Gäller min försäkring för det här?

Många vill veta innan de anmäler om det som har hänt täcks av försäkringen. Ett bra ställe att leta efter svaret på är i försäkringens för- och efterköpsinformation. Den hittar du när du är inloggad på Mina sidor.

Om du har tittat i för- och efterköpsinformationen men är osäker på om det som hänt kommer gälla rekommenderar vi att du gör en anmälan. Då får vi in alla uppgifter vi behöver och kan ta ställning till ditt specifika ärende.

Anmäl skada​

Är du medlem i ett fackförbund som vi samarbetar med?

Som medlem i Ledarna eller Finansförbundet får du extra bra försäkringar hos oss, till bra priser och generösa rabatter. Du har också tillgång till en egen kundservice.​

Är du medlem i ett annat förbund? Här hittar du alla våra samarbetspartners.

Om vi inte är överens​

Om du inte är nöjd med något vi gjort finns flera sätt att framföra klagomål eller överklaga beslut.

​Läs mer om vad som gäller​