Innan du anmäler en skadehändelse
Den här sidan förklarar hur du anmäler en skada eller händelse till oss på Trygg-Hansa, och vad som gäller om du exempelvis är utomlands. Använd vår sida för anmälan om du vill anmäla en skada eller händelse.
- Du anmäler din händelse via vår sida för skadeanmälan.
- Vi behandlar anmälan och återkommer till dig.
- Komplettera din anmälan om vi ber dig göra det. Till exempel kan vi behöva intyg eller kvitton för att kunna behandla din anmälan.
- Vi meddelar om du kommer att få ersättning och hur stor din självrisk i så fall är.
- Vi ger dig den ersättning som vi har beslutat om. Det kan till exempel vara en utbetalning av pengar eller en reparation av din bil.
Var du kund hos Moderna Försäkringar eller Aktsam?
Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar eller Aktsam, så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ska du anmäla något nytt efter att din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa? Så här funkar det:
- Om skadan inträffade efter att din försäkring började gälla hos oss: Anmäl skadan hos oss.
- Om skadan inträffade när försäkringen fortfarande gällde hos Moderna Försäkringar: Anmäl skadan hos Moderna Försäkringar.
- Om skadan inträffade när försäkringen fortfarande gällde hos Aktsam: Anmäl skadan hos Aktsam. Gäller bara försäkringar tecknade 2023 eller tidigare.
Är du osäker på när din försäkring började gälla hos oss? Den uppgiften hittar du i försäkringsbrevet på Mina sidor.
Vad händer sen?
Efter att vi på Trygg-Hansa har tagit emot din skadeanmälan undersöker vi vad som har hänt och kollar vilka försäkringar du har. Så snart vi har ett besked meddelar vi dig.
Ofta kan vi ge besked inom några arbetsdagar, men ibland måste vi utreda mer: om du till exempel har krockat med någon måste den personen få chansen att ge sin version av vad som hände, och om du drabbats av en vattenskada kan skadan behöva besiktas innan vi vet vilken hjälp du ska få från försäkringen.
Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.
Du kan läsa mer specifikt om personskador och vad som händer när vi har tagit emot din anmälan här.
Vid akuta situationer
Om det hänt något akut finns det tre olika journummer som du kan ringa dygnet runt.
Vanliga frågor och svar om skadeanmälan
När ska man göra en skadeanmälan?
Det bästa är om du inte väntar alls, utan anmäler på en gång. Då går det både enklare och snabbare för dig att få hjälp och ersättning.
En del skador måste du anmäla inom en viss tid för att kunna få någon ersättning från försäkringen.
Vem kan anmäla en skada eller sjukdom för ett försäkrat barn?
Om barnet inte är myndigt är det i första hand en förälder som ska göra anmälan. Det behöver inte vara den förälder som står på försäkringsbrevet. Den som anmäler ska uppge försäkringsnumret och barnets personnummer. Från 18 års ålder ska barnet i regel göra anmälan själv.
Är du utomlands?
Om det som hänt inte är akut anmäler du det här på vår webbplats. Tänk på att om du blivit sjuk eller råkat ut för en olycka på resan så måste du ha besökt en läkare på plats för att kunna få ersättning från försäkringen. Är du utomlands och behöver akut hjälp? Kontakta SOS International på telefonnummer +46 771 866 866.
Läs mer om vad du behöver göra och tänka på här.
Vem anmäler skada vid krock?
Det spelar ingen roll vem som anmäler krocken eller olyckan till oss. Det kan vara den som står på försäkringen, den som äger bilen, den som körde eller någon annan. Efter anmälan kommer vi dock att ha kontakt med den som står på försäkringen. Den personen kommer även att kunna följa hur det går med ärendet på Mina sidor här på vår webbplats. Det är viktigt att du anmäler olyckan oavsett om du anser att det är du eller någon annan som har orsakat den.