Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Mäklarnytt oktober 2023

Full fart mot vinter och halka ​​​

Har kunden koll på vinterhjulen?

Det var inte längesedan vi pratade om däckbranschen, men utifrån ett helt annat perspektiv. Då var det fråga om brist på däck och utmaningarna kopplade till Rysslands invasion av Ukraina. Våra källor säger att däckbranschen har återhämtat sig väl sedan förra året och att läget är annorlunda nu. Men frågan är om era kunder har gjort sig själva tjänsten att se över sina vinterhjul? I Sverige är det krav på vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Risken finns att vi stöter på vinterväglag utanför denna period, särskilt med tanke på de extremväder vi har fått uppleva i närtid. Redan i mitten av september hade vi en dag där temperaturen sjönk så lågt som till fyra grader på flera håll i landet, vilket brukar vara ett riktmärke för halka.

Lufttryck – så påverkas däckens livslängd och bränsleförbrukningen

Förutom att se över var vinterhjulen faktiskt är så behöver föraren kika lite närmare på mönsterdjup och lufttryck. Varje år kasseras många däck på grund av att bilar har körts för länge med fel lufttryck. Däckets livslängd påverkas i hög grad och som exempel brukar man säga att däckets livslängd förkortas med 25 procent om man kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck. Sjunker det ytterligare, till 70 procent av rekommenderat tryck, minskar livslängden med hela 50 procent. Lufttryck påverkar som bekant även bränsleförbrukningen.

Har dina kunder koll på mönsterdjupet?

Sett till mönsterdjup så kommer här några bra förhållningsregler: personbilar och fordon med en totalvikt på max tre och ett halvt ton ska ha ett mönsterdjup på minst tre mm på sina vinterdäck. Bästa möjliga väggrepp har man med ett mönsterdjup över fem mm. Det är också minimum för fordon med en totalvikt på över tre och ett halvt ton. Du som förmedlare har säkert koll men se till att dina kunder också känner till detta!

En viltolycka var åttonde minut

Under tiden du läser den här artikeln kommer det att ske en viltolycka i Sverige. I genomsnitt sker det en viltolycka var åttonde minut. Det betyder att omkring 65 000 fordon är inblandade i viltolyckor varje år. Det du kan tipsa kunden om är givetvis att vara lite extra uppmärksam vid skymning och gryning och att anpassa hastigheten så att man hinner se ifall ett djur hoppar fram ur terrängen längs vägkanten.

Vad händer om kunden kör på ett djur?

Enligt lag är man skyldig att kontakta polisen och märka ut platsen där djurolyckan har inträffat, i annat fall riskerar man böter. Ett tips är att använda sig av 112-appen som automatiskt skickar platskoordinaterna till larmcentralen. Om djuret är så pass skadat att det ligger mitt i vägbanan kan det också vara en fara för andra trafikanter och då behöver det rapporteras så snart det går.

Så kan kunden få rabatt på självrisken

För kundens personbil och lätta lastbil i Trygg-Hansa finns möjligheten att teckna en tilläggsförsäkring som ger en självriskrabatt på 3 000 kronor vid en kollision med djur. Det kan vara särskilt bra att tipsa kunderna som kör mycket i de delar av landet där viltolyckor är vanligt förekommande.

Den irriterande sprickan över rutan

De allra flesta av oss har råkat ut för ett stenskott. Många har dessutom sett det lilla stenskottet utvecklas till en lång spricka, ofta mitt i synfältet. Det händer normalt när vatten lägger sig i stenskottet och fryser till under natten. Stenskott är vanligast under vintern, våren och hösten, i anslutning till halkbekämpning då det finns mycket sand och gruskorn på vägbanan. Genom att anpassa hastigheten och hålla avstånd till andra bilar minskar risken för större stenskott. Skulle din kund ändå ha otur och få en skada på glaset är det bra att ha ett stenskottsplåster nära till hands. ​Sedan är det bäst i att åtgärda skadan tidigt. Det finns klara miljövinster i det – man undviker utsläpp från tillverkning, transport och montering av glaset och dessutom avfall från den gamla rutan. Ofta innebär den nya tekniken i glasen att det blir dyrare och mer komplext att byta ut hela rutan också. Om kunden reparerar rutan istället för att byta bidrar man till en besparing på 44 kg koldioxid, vilket motsvarar drygt 37 mils bilkörning. Självrisken är dessutom lägre om rutan går att laga.

Fem insikter från våra egna maskinkunder

I våras frågade vi våra maskinkunder om deras upplevelse av försäkringen. Vi ville utforska behoven, problemen och möjligheterna och det bästa sättet att göra det är tillsammans med våra gemensamma kunder. Efter avslutade intervjuer kunde vi sammanfatta svaren till fem huvudsakliga insikter. Vi kunde konstatera att oron är störst kring stölder av verktyg och diesel, maskinhyra och ansvarsförsäkringen. För dig som förmedlare kan det även vara intressant att veta att de två sista insikterna rörde behovet av personlig kontakt och kunskap samt rådgivning. För att återgå till oron kring försäkringsskyddet så är man, trots avancerade grävsystem, lite rädd för att kablar och annan egendom runtomkring arbetsplatsen ska skadas. Där kommer vikten av ansvarsförsäkringen in i bilden, och här är det viktigt att du som förmedlare stämmer av vilket belopp kunden behöver.

Även om maskinkunden utför mindre arbeten så kan skadeståndskraven bli ganska stora om man till exempel gräver av en kabel. Kunderna blottar även en osäkerhet och okunskap rörande avbrottsmomentet i den egna försäkringen, där du som förmedlare kan spela en vital roll i kunskapsöverföringen.

Har du många kunder som omfattas av våra maskinvillkor och vill veta mer? Hör av dig till någon av våra förmedlarhusansvariga så delar vi med oss av tips och råd. Vi har också material som kan hjälpa till att trygga kunden och dennes förståelse för sin försäkring.

Skapa insikt i och actions utifrån kundens skadestatistik

Vi på Trygg-Hansa har en stark tradition av att arbeta skadeförebyggande och det finns goda möjligheter att tillsammans hjälpa kunden att minska självriskkostnaderna framåt. Vi jobbar utifrån en insiktsbaserad information kopplat till kundens skadestatistik med tips och råd kring skadeförebyggande åtgärder.

Många av er känner till Skadestopp som finns för våra direktkunder, och vi har anordnat liknande utbildningar för specifika kunder tillsammans med er förmedlare. Låter det intressant? Om du hör av dig till någon av våra förmedlarhusansvariga så kan vi kika på lite material tillsammans. Det kan du sedan ta med dig till kundmötet, eller om du hellre vill så följer vi med och håller i en dragning tillsammans för kunden. Här kan vi säkert få med oss en kollega från skadeavdelningen också!

Vissa lätta elfordon blir trafikförsäkringspliktiga

Vi vill också passa på att informera om den lag som träder i kraft den 23:e december. Den innehåller ett krav på trafikförsäkring för vissa lätta elfordon, som exempelvis elsparkcyklar och självbalanserande fordon. Har du eller din kund ett intresse att läsa vidare så hänvisar vi er till regeringens pressmeddelande från femte september: Nu stärks skyddet för den som skadas i trafiken - Regeringen.se​. Trygg-Hansa kommer att erbjuda trafikförsäkring i enlighet med lagstiftningen.

Hur kan vi tillsammans öka intresset för sjukvård?

Vad är ett företag utan sina anställda?

Vi skrev en artikel i Mäklarnytt #3 under 2022 om marknaden och sjukvårdsförsäkringen. I den framgick att svenska riskmanagers, enligt rapporten Allianz Risk Barometer, var näst mest rädda för affärsavbrott under 2022. Avbrott handlar ju inte bara om driften i en maskinpark eller ett fordons framfart på vägarna, utan också om personalen. I artikeln kan du läsa om kostnaderna förknippade med frånvarande, trött och stressad personal. Om du missade det, så hittar du artikeln här​! Inför 2023 har samma rapport visat att man fortsatt är rädd för affärsavbrottet, nu på en delad förstaplats. Det gör att ämnet är än mer aktuellt nu!

Statistiken talar sitt tydliga språk

Vart fjärde företag vittnar om att de har stora problem med sjukfrånvaro. Stora och medelstora företag sticker ut i den statistiken jämfört med småföretagare som inte verkar uppleva samma utmaningar. Man kan även se att under 2022 ökade antalet sjukvårdsförsäkringar med fem procent jämfört med 2021.

Nu har ungefär var sjunde sysselsatt person i Sverige har en sjukvårdsförsäkring. Det är fortfarande arbetsgivarna som tecknar merparten av sjukvårdsförsäkringarna som en förmån till sina anställda. Inom ramen för sjukvårdsförsäkringen hos Trygg-Hansa är det skador kopplade till det så kallade muskuloskeletala systemet och bindväven som står för de största kostnaderna. Det innefattar smärta i muskler, leder och ligament, ofta i nacke, rygg, axlar och knän.

Svensk Försäkring samlar årligen data som ger en bild av sjukläget i samhället utifrån vad som anmäls på försäkringen inom alla skadeförsäkringsbolag. I den statistiken syns tydligt att besök hos specialistläkare eller diagnosticering samt fysioterapeut eller naprapat står för merparten av antalet utförda behandlingar.

Arbetsgivaren har en roll i den sjukskrivnas återgång till arbetsplatsen

När det har gått för långt och en anställd har blivit sjukskriven så vet de flesta arbetsgivare om att de har ett ansvar att rehabilitera den anställda men sällan hur långt det ansvaret faktiskt sträcker sig och hur betydelsefullt det är.

Det finns stödfunktioner i samhället som ska hjälpa en anställd tillbaka till arbetet, men i många fall är den anställde beroende av hjälp från sin arbetsgivare. Inom ramen för arbetsgivarens lagstadgade ansvar ligger att klarlägga och påbörja rehabilitering samt att svara för rehabåtgärder inom den egna verksamheten. Det handlar till exempel om anpassning, omplacering, arbetsträning och ändrade arbetstider. När det kommer till klarläggande och påbörjande pratar man ofta om en rehabplan. Att lägga en sådan kan vara snårigt och utmanande sett till alla lagar och regelverk som man behöver ha koll på. Genom en rehabförsäkring i Trygg-Hansa kan din kund få hjälp och stöd genom en dedikerad rehabledare. Rehabförsäkringen ersätter dessutom 50 procent av kundens kostnader enligt rehabplanen. Det är bara två av de många fördelarna med en rehabförsäkring. Vill ni ha mer information om rehabförsäkringen så har våra kollegor på Mäklardisken och UW stenkoll på det!

Vi ska arbeta mer proaktivt med nya hälsoinitiativ

Under augusti i år sträckte vi ut handen till våra företagskunder och er förmedlare för att ställa frågan kring skadeförebyggande arbete även på personnivå. Vi utförde en rad intervjuer och kunde snabbt konstatera att det fanns gemensamma nämnare i inställningen till förebyggande sjukvård. Alla ser värdet av att tänka förebyggande och många av kunderna är medvetna om sitt ansvar som arbetsgivare. Trots det vet man inte riktigt hur man ska tackla vissa risker och sjukdomar. Det är också svårt att veta hur man exempelvis ska få till samtal för att förebygga psykisk ohälsa eller motion för att förebygga fysiska skador.

I samtalen kom det även fram att man gärna hade erbjudit personalen möjligheten till tester, båda fysiska men också genom blodprov, och att man inspireras av andra företagsledare som starkt driver på initiativ där de anställda ges tillfälle att prata om hur de faktiskt mår. Vi på Trygg-Hansa ser på kundinsikterna som ett incitament för att börja arbeta mer proaktivt och koppla förebyggande hälsoinitiativ till våra sjukvårdsprodukter. Hur vi gör det kommer vi att dela med oss av längre fram!

Enkla knep för den som sitter mycket vid skrivbordet

Vi tänkte runda av sjukvårdsartikeln med några enkla knep att testa om man ägnar mycket tid stillasittandes vid skrivbordet. Det kanske främst träffar dig som förmedlare men också vissa av dina kunder.

Stå en kvart per timme

Vårt första tips är att ägna en kvart av varje timme ståendes. Har man inte ett höj- och sänkbart skrivbord kan man ta för vana att resa sig upp när man svarar i telefon, förutsatt att det sker några gånger per dag.

Ta mötet under en promenad

På samma tema är vårt andra tips att planera in walk-and-talk möten, det vill säga möten som planerat tas ”i steget” medan du promenerar, förslagsvis ute i friska luften.

Avlasta nacken med rätt inställning på skärmen

Vårt tredje och sista tips rör bildskärmar. Där kan man tänka på att skärmens överkant ska vara i linje med blicken om man tittar rakt fram sittandes på sin kontorsstol. Många har skärmen betydligt högre, vilket i längden blir en påfrestning för nacken. Det är också bra att nyttja bildskärmens blåljusfilter, speciellt tidiga mornar och sena eftermiddagar, nu när vintermörkret smyger sig på. De allra flesta tillverkare har ett installerat filter som tillåter en timer. Om inte, så finns det bildskärmsglasögon med blåljusfilter i. Det kan vara värt investeringen så att man fortsatt kan läsa spännande villkorstexter i små typsnitt i framtiden!

Vad händer hos Mäklardisken?

Alexander Petersén – vem är det?

Jag är nog inte särskilt bekant för många och det är naturligt då jag började jobba på Mäklardisken så sent som den fjärde september i år. Jag jobbar nu som gruppchef för vårt förvaltande team som inriktar sig på företag, sjukvård och cargo. Jag utgår från världsmetropolen Malmö och bor på Limhamn med min sambo. Där trivs vi utmärkt! Jag tillbringar mest tid på vårt kontor i Hyllie, men befinner mig även i Örebro och Sundsvall där delar av mitt team arbetar. Jag älskar livet och tar vara på det genom att ha skoj under så många vakna timmar som möjligt! Jag är även ödmjuk i allt jag åtar mig, förutom fotbollssnack – där är vi Malmöiter tyvärr rätt kassa när det kommer till ödmjukhet har jag förstått…

porträtt alexander mäklardisken

Vad gjorde du innan du kom till Mäklardisken?

Det tog mig sex år inom branschen för att förstå att den mäklade affären är det som gäller! Dessa sex år ägnade jag åt Outbound och Inbound på privatmarknad och senast kommer jag från rollen som ansvarig för privatmarknads Outboundverksamhet. Det har varit otroligt roliga och lärorika sex år och nu ser jag fram emot att lära mig en annan sida av branschen och leverera trygghet och mervärde tillsammans med er alla!

När du inte pratar om premier, risker och försäkringsbevis – vad gör du då?

Det är inte ofta… Men vid de tillfällena spelar jag golf, kollar på Arsenal eller Malmö FF eller så umgås jag med min sambo och våra vänner.

Det händer en del hos er på Mäklardisken. Vad är det senaste?

Det stämmer, det är en hel del på gång. Det senaste är att vi den första oktober gick live med vår nya teamstruktur där vi delar upp kompetensen i våra två förvaltande team. Ena teamet fokuserar nu på motor och det andra teamet fokuserar på företag, sjukvård och cargo.

Ambitionen är att kunna ge så bra service som möjligt inom respektive område genom att bygga nischad kompetens. Vårt tredje team är fortsatt vårt säljteam som hanterar era offerter – och mina kollegor i säljteamet kommer även ringa ut till er framgent och se till att upprätthålla en proaktiv dialog!

Jag tror stenhårt på vårt nya upplägg och det återstår att se hur ni förmedlare upplever oss om några månader. Detta är en del av allt som är på gång och med allt som gjorts och som vi gör framöver är jag övertygad om att vi inom en relativt snar framtid kommer att kunna leverera en förstklassig service till er. Vill ni höra mer om vad som är på gång eller ge feedback till mig och mina kollegor får ni mer än gärna ringa mig! Jag nås antigen på 0708 25 78 ​29 eller på Alexander.Petersen@trygghansa.se.

Är det något mer du vill skicka med till förmedlarna?

Jag har förstått efter ett par träffar med er förmedlare i branschen att ni ställer tydliga krav på oss och att ni är öppna med vad ni tycker och tänker. Det tycker jag är superbra och en viktig del i att vi ska kunna bli en förstklassig mäklardisk. Jag tar också feedbacken som att ni vill att det ska fungera, vilket är kanon och det ska vi se till att lyckas med. Just nu ligger vi väldigt bra till i svarstider i våra mejl-lådor, vi har en bra tillgänglighet på telefon och många av er har meddelat att ni märker skillnad på mäklardisken på senaste. Det vill vi fortsätta med och jag kommer göra allt jag kan för att det ska vara lätt att göra affär och ha att göra med oss. Jag och mina kollegor på mäklardisken har fullt fokus på detta.

Sedan vill jag låna lite sändningstid till att berätta om en förändring vi gjort för att ni ska få snabbare svar från oss på Mäklardisken. Eftersom vi numera är två förvaltande team som jobbar med olika produkter kommer ärendet att sorteras utifrån produkten direkt. I rubriken i ert mejl är det därför bra att ange vilken produkt det handlar om, vad man vill ha hjälp med och organisationsnummer på kunden.

Det var det. Jag tackar för mig och ser fram emot mer kontakt med er förmedlare!​