Internetsäkerhet och kraven på utveckling
Vilka är drabbade?
Vi har tidigare varit ute och berättat om våra cyberprodukter för er förmedlare och att det är viktigare än någonsin att alla verksamheter har en bra och uppdaterad IT-säkerhet, oavsett vilken bransch man jobbar inom. Statistiken visar att åtta av tio svenska företag drabbades av ett dataintrång under 2021. Den siffran har inte minskat sedan dess, källa:
PWC-rapport – Global Digital Trust Insights 2024.
Chansen att just din kund ska vara en av de tjugo procenten som ännu inte drabbats är därför liten. Er branschorganisation SFM skriver i sin cyberrapport ”Det medför att den digitala brottsligheten inte drabbar en specifik bransch utan snarare så är den gemensamma nämnaren att det bedrivs en digital verksamhet i någon form. Med dagens digitalisering innebär detta att alla branscher drabbas. Det spelar inte någon roll om verksamheten bedriver myndighetsutövning, hemtjänst, energiproduktion, tillverkning, logistik eller butiksförsäljning.” Budskapet är enkelt, alla kunder med någon form av digitalt verktyg i sin verksamhet kan drabbas av cyberbrott.
Varför finns det ibland ett motstånd att teckna en cyberförsäkring?
Det finns två orsaker. Den ena är den egna kunskapen hos kunder, och faktiskt hos dig som förmedlare och den andra är riskaptiten hos försäkringsbolagen. Kopplat till kunskapen så kommer kunden inte köpa något som den inte har förstått att den behöver. För de kunder som faktiskt är oroliga faller det i sin tur över på dig, eller oss som försäkringsbolag, att möta oron med kunskap. Vilka risker ser vi och vad kan man försäkra sig mot? Har du koll? Om inte så är det god tid att sätta dig in i utbudet av cyberförsäkringar och deras omfattningar.
Cyberförsäkringen kan både skydda och hjälpa
För bara några år sedan, när cyberförsäkringar började dyka upp, fanns det en enorm aptit från marknaden. Idag upplevs försäkringsbolagen något mer försiktiga. En viktig infallsvinkel kopplat till riskaptiten är att försäkringar generellt tecknas för plötsliga och oförutsedda händelser, och i mindre grad för uppsåtliga skador. När det gäller cyberbrott finns det alltid en aktör i bakgrunden som uppsåtligen orsakat skadan. Det gör att försäkringsbara verksamheter också begränsas utifrån hur företaget ifråga arbetar med att skydda sin data från dessa aktörer.
Vi på Trygg-Hansa ser det som att kraven vi ställer på företagen för att kunna teckna en cyberförsäkring är en hjälp-till-självhjälp. Förutom möjligheten att teckna en försäkring för framtida cyberbrott får företagen också göra en inventering av det egna skyddet. Dessutom vidtar de åtgärder som kan vara helt avgörande för huruvida en aktör lyckas komma åt data eller inte.
För företagskunder med en omsättning upp till tjugo miljoner
Från och med den första februari kommer vi att lägga till Trygg-Hansas Cyberförsäkring Liten i alla förnyelser för våra befintliga företagskunder med en omsättning upp till tjugo miljoner kronor. Även nya kunder erbjuds produkten och självklart kan den väljas bort om man inte är intresserad. Vill du istället läsa mer om produkten –
klicka här!
Vad hjälper vi på Trygg-Hansa till med?
Vi finns här vid dataintrång, om en kund får ett skadeståndskrav riktat mot sig och om verksamheten drabbas av ett avbrott. Så här går det till:
Kunden får akut hjälp av it-specialister
Så snart ett intrång upptäckts ska kunden ringa in till oss och anmäla skadan. Kunden blir därefter uppringd av Truesec, vår samarbetspartner för hantering av cyberbrott. Utanför Trygg-Hansas telefontider finns ett speciellt jourtelefonnummer för snabb hjälp, också via TrueSec.
När kunden drabbas av ett dataintrång där företagets information krypteras eller data läcker ut finns det ett team av IT-specialister redo att hjälpa företagskunden hitta felet, reparera data och komma igång igen. Försäkringsbeloppet är 300 000 kronor varav 150 000 kr gäller för kostnader. Självrisken ligger på 0,2 prisbasbelopp.
Ersättning för skadestånd och avbrott i verksamheten
Om kunden får ett skadeståndskrav på grund av läckt data hjälper Trygg-Hansa också till med att utreda kravet, förhandla med motparten och betala eventuellt skadestånd.
Dessutom ingår ersättning för det avbrott i verksamheten kunden kan drabbas av när verksamheten står stilla på grund av dataintrånget. Karenstiden är åtta timmar, därefter kan avbrottet bli ersatt ur försäkringen.
Missade du något av våra pass om cyber?
Ingen fara – det är inte för sent att ta del av dem. Vi var tidiga med att klä på dig som förmedlare inför kundmötet och informera slutkunden om cyber genom informativa pass i Onsdagsklubben. Vi har haft ett pass om skadereglering med Crawford, ett med vår förmedlarhusansvarige Elin Andersson om våra produkter, ett om riskbedömning med UW Fredrik Svanberg och två tillsammans med Jan Olsson från polisen. Han berättade om phishing och cyberattacker samt ID-kapning och dess konsekvenser. Alla pass finns inspelade för att se i repris – hör av dig till oss om du är intresserad!
Om din kund fortfarande är skeptisk till cyber
Tillsammans med din kund, gå igenom vad konsekvensen blir av att inte ha tillgång till någon IT. Kan kunden fortsätta viss del av sitt arbete, eller avstannar hela verksamheten? Översätt vilka affärskonsekvenserna av ett stillestånd blir så kommer det sannolikt att klargöra risken för kunden också.
|
Missa inte vår branschdag den 17 maj i Trygg-Hansa, inbjudan kommer. Boka upp kalender mellan kl 13-14 redan nu! |