Mäklarnytt februari 2024

​​​​​​Internetsäkerhet och kraven på utveckling​​​

Vilka är drabbade?

Vi har tidigare varit ute och berättat om våra cyberprodukter för er förmedlare och att det är viktigare än någonsin att alla verksamheter har en bra och uppdaterad IT-säkerhet, oavsett vilken bransch man jobbar inom. Statistiken visar att åtta av tio svenska företag drabbades av ett dataintrång under 2021. Den siffran har inte minskat sedan dess, källa: PWC-rapport – Global Digital Trust Insights 2024​.

Chansen att just din kund ska vara en av de tjugo procenten som ännu inte drabbats är därför liten. Er branschorganisation SFM skriver i sin cyberrapport ”Det medför att den digitala brottsligheten inte drabbar en specifik bransch utan snarare så är den gemensamma nämnaren att det bedrivs en digital verksamhet i någon form. Med dagens digitalisering innebär detta att alla branscher drabbas. Det spelar inte någon roll om verksamheten bedriver myndighetsutövning, hemtjänst, energiproduktion, tillverkning, logistik eller butiksförsäljning.​” Budskapet är enkelt, alla kunder med någon form av digitalt verktyg i sin verksamhet kan drabbas av cyberbrott.

Varför finns det ibland ett motstånd att teckna en cyberförsäkring?

Det finns två orsaker. Den ena är den egna kunskapen hos kunder, och faktiskt hos dig som förmedlare och den andra är riskaptiten hos försäkringsbolagen. Kopplat till kunskapen så kommer kunden inte köpa något som den inte har förstått att den behöver. För de kunder som faktiskt är oroliga faller det i sin tur över på dig, eller oss som försäkringsbolag, att möta oron med kunskap. Vilka risker ser vi och vad kan man försäkra sig mot? Har du koll? Om inte så är det god tid att sätta dig in i utbudet av cyberförsäkringar och deras omfattningar.

Cyberförsäkringen kan både skydda och hjälpa

För bara några år sedan, när cyberförsäkringar började dyka upp, fanns det en enorm aptit från marknaden. Idag upplevs försäkringsbolagen något mer försiktiga. En viktig infallsvinkel kopplat till riskaptiten är att försäkringar generellt tecknas för plötsliga och oförutsedda händelser, och i mindre grad för uppsåtliga skador. När det gäller cyberbrott finns det alltid en aktör i bakgrunden som uppsåtligen orsakat skadan. Det gör att försäkringsbara verksamheter också begränsas utifrån hur företaget ifråga arbetar med att skydda sin data från dessa aktörer.

Vi på Trygg-Hansa ser det som att kraven vi ställer på företagen för att kunna teckna en cyberförsäkring är en hjälp-till-självhjälp. Förutom möjligheten att teckna en försäkring för framtida cyberbrott får företagen också göra en inventering av det egna skyddet. Dessutom vidtar de åtgärder som kan vara helt avgörande för huruvida en aktör lyckas komma åt data eller inte.

För företagskunder med en omsättning upp till tjugo miljoner

Från och med den första februari kommer vi att lägga till Trygg-Hansas Cyberförsäkring Liten i alla förnyelser för våra befintliga företagskunder med en omsättning upp till tjugo miljoner kronor. Även nya kunder erbjuds produkten och självklart kan den väljas bort om man inte är intresserad. Vill du istället läsa mer om produkten – klicka här​!

Vad hjälper vi på Trygg-Hansa till med?

Vi finns här vid dataintrång, om en kund får ett skadeståndskrav riktat mot sig och om verksamheten drabbas av ett avbrott. Så här går det till:

Kunden får akut hjälp av it-specialister

Så snart ett intrång upptäckts ska kunden ringa in till oss och anmäla skadan. Kunden blir därefter uppringd av Truesec, vår samarbetspartner för hantering av cyberbrott. Utanför Trygg-Hansas telefontider finns ett speciellt jourtelefonnummer för snabb hjälp, också via TrueSec.

När kunden drabbas av ett dataintrång där företagets information krypteras eller data läcker ut finns det ett team av IT-specialister redo att hjälpa företagskunden hitta felet, reparera data och komma igång igen. Försäkringsbeloppet är 300 000 kronor varav 150 000 kr gäller för kostnader. Självrisken ligger på 0,2 prisbasbelopp.

Ersättning för skadestånd och avbrott i verksamheten

Om kunden får ett skadeståndskrav på grund av läckt data hjälper Trygg-Hansa också till med att utreda kravet, förhandla med motparten och betala eventuellt skadestånd.

Dessutom ingår ersättning för det avbrott i verksamheten kunden kan drabbas av när verksamheten står stilla på grund av dataintrånget. Karenstiden är åtta timmar, därefter kan avbrottet bli ersatt ur försäkringen.

Missade du något av våra pass om cyber?

Ingen fara – det är inte för sent att ta del av dem. Vi var tidiga med att klä på dig som förmedlare inför kundmötet och informera slutkunden om cyber genom informativa pass i Onsdagsklubben. Vi har haft ett pass om skadereglering med Crawford, ett med vår förmedlarhusansvarige Elin Andersson om våra produkter, ett om riskbedömning med UW Fredrik Svanberg och två tillsammans med Jan Olsson från polisen. Han berättade om phishing och cyberattacker samt ID-kapning och dess konsekvenser. Alla pass finns inspelade för att se i repris – hör av dig till oss om du är intresserad!

Om din kund fortfarande är skeptisk till cyber

Tillsammans med din kund, gå igenom vad konsekvensen blir av att inte ha tillgång till någon IT. Kan kunden fortsätta viss del av sitt arbete, eller avstannar hela verksamheten? Översätt vilka affärskonsekvenserna av ett stillestånd blir så kommer det sannolikt att klargöra risken för kunden också.​

Calendar

Missa inte vår branschdag den 17 maj i Trygg-Hansa, inbjudan kommer.
Boka upp kalender mellan kl 13-14 redan nu!


​​​​Frontfiguren för mäklardiskens säljteam

Näst på tur i vår intervjuserie är Sandra Kinaji, ledare för Mäklardiskens säljteam som jobbar exklusivt med vår förmedlade affär i Trygg-Hansa. De har ett övergripande ansvar för att hantera inkommande offertförfrågningar och vissa serviceärenden som du som förmedlare skickar in till oss. Vi tyckte att det var dags att sätta sig ner med Sandra en stund, reflektera över året som gått och få höra mer om de förändringar som skett i närtid.​

Vem är Sandra Kinaji?

Sandra Kinaji heter jag och är 35 år gammal. Jag bor i södra Stockholm tillsammans med min man, våra två barn på fem och åtta år och vår hund. På fritiden umgås jag mycket med min familj och våra vänner. Det brukar även vara fullt upp med barnens aktiviteter med allt från fotboll, simning, cuper och annat.

Jag har jobbat på Trygg-Hansa sedan 2020. Jag hamnade här efter min tvååriga utbildning på FEI. Jag gjorde min praktik på Mäklardisken i Trygg-Hansa. Där började min karriär med att lära mig allt om våra motorförsäkringar.​

Sandra Kinaji  
 ​


Vad gör du idag?

Jag jobbar idag som gruppchef på Mäklardisken för Säljteamet. Jag klev in som gruppchef 2022 i samband med samgåendet mellan Moderna och Trygg-Hansa. Det brukar vara svårt att gå från att vara medarbetare till att bli ledare men med mitt fantastiska team så har det skett smärtfritt.​

Mitt team består idag av åtta seniora säljande rådgivare. Vi kommer dessutom att bli fler under våren 2024. Många medarbetare i mitt team har jobbat på Trygg-Hansa väldigt länge och du som förmedlare känner nog igen de flestas namn. Det är ett väldigt engagerad och starkt team som älskar försäljning, att titta på nya kunder och möjligheter till affär. Vi ser också vikten av att bygga och utveckla en bra relation med er förmedlare. Kvalité, service och förmedlarupplevelse är viktigt för oss i vår vardag.​

Om du får välja ut en höjdpunkt från 2023 – vad skulle det vara?

Om jag bara får välja en sak så måste det vara samgåendet. Vi började tänka nytt och fundera på hur vi kunde förena det bästa av två världar. Som en bonus fick jag lära känna nya och gamla kollegor som började arbeta ihop på en helt ny nivå. Vi kunde lära oss av varandra, bygga rätt förutsättningar för kompetensutbyte och det har gjort otroligt mycket för arbetsglädjen hos mig, och mitt team. Nu känns det som att vi alltid har varit ett bolag.

Men jag kan inte hålla mig, jag vill lyfta ytterligare en höjdpunkt! Det är att vi sen i höstas har börjat arbeta mer specialiserat inom Mäklardisken. Vi är numera uppdelade i tre team där säljteamet är ett, och vi förstärks av två specialistteam. Ett inom motor och ett inom företag som förvaltar den befintliga affären. Förändringen motiverades av att vi vill se till att ni alltid möts av kompetens i all dialog med oss, och att ni får prata med någon som både kan och tycker att det är roligt att jobba med just den typen av affär. Vi tycker att vi märkt skillnad utifrån den feedback vi får och läser igenom från er förmedlare.​

Vill du lämna några tips till förmedlarna?

Ja, jag passar på att tipsa om hur mycket bättre det fungerar om du som förmedlare är noga med att tydliggöra vilken produkt och vad ärendet gäller redan i mejlrubriken i första mejlet till oss. Då kommer vi kunna svara på ditt ärende snabbare, eftersom det hamnar rätt från början. Ännu mer så nu, sen vi delade upp oss i tre team.

Jag vill även slå ett slag för bra och informativa underlag från start då det underlättar för oss i vårt arbete att lämna offerter snabbt. Det är också bra om du skickar med kod och/eller namn på vem försäkringen ska vara kodad på. Det styr bland annat distributionen av handlingar men också arvode och möjligheten att se kunden i Mäklarkontoret. Vi ser det inte som ett problem eftersom vi alltid lyfter luren om vi har några kompletterande frågor men tänk hur smidigt det kan gå om vi kan frigöra tid hos dig och hos oss om allt finns med från start.

Avslutningsvis ser vi å Mäklardisken fram emot 2024 tillsammans med dig som förmedlare!​​