Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Mäklarnytt februari 2023

Motor och Cargo – det här händer!​

​​​I december klev Jeanette Niklasson på Motor och Daniel Holmlund på Cargo in som Chief Underwriters inom sitt respektive område. För många av er som arbetar med Motor och Cargo är de säkert redan bekanta namn. Vi fångade upp dem för en liten pratstund för att stämma av läget och se vad de kan dela med sig av.

porträtt jeanette och daniel

Först och främst, berätta om vilka ni är?

Jeanette: Jag började jobba i försäkringsbranschen i slutet av 80-talet och har hunnit jobba med privat, företag och med liv & pension. Men jag fastnade för motor som jag har jobbat med det de senaste 25 åren och jag har nu klivit in som Chief Underwriter för Motor, vilket känns roligt.

På fritiden gillar jag att åka skidor och att träna. Jag är Stockholmsbo och har två söner som sedan en tid tillbaka är utflyttade.

Daniel: Jag är en sportintresserad örebroare som sedan tio år tillbaka bor i Stockholm tillsammans med min fru och våra två barn. Jag har en bakgrund inom företagsförsäkring men har de senaste åren arbetat med transportförsäkring och är nytillträdd i rollen som Chief Underwriter för Marine Cargo.

​Varför ska man göra affär med Trygg-Hansa inom motor och cargo?

Jeanette: Trygg-Hansas nya motorteam har lång erfarenhet av motor och har arbetat med komplexa risker. Vi är idag elva personer, både från tidigare Moderna Försäkringar och Trygg-Hansa. Vi jobbar med långsiktig prissättning, vi har bra produkter och hög kunskap runt motor. För tunga lastbilar har vi olika avbrottsalternativ vilket är bra för åkerier i dessa tider.

Daniel: Vårt cargo-team består av tre underwriters placerade i Stockholm och Göteborg med lång erfarenhet av skräddarsydda försäkringslösningar inom transportförsäkring, transportöransvar och lyft. Teamet har en bred kompetens och erfarenhet av stora och komplexa risker. Hos oss kan man alltid räkna med en hög tillgänglighet och servicegrad. Vi har en bred riskaptit och är starka inom tillverkande industri, detaljhandel och åkerier. Vi har även ett starkt globalt nätverk. Trygg-Hansa har dessutom en skadeavdelning som reglerar alla skador själva.

​Var ligger ert fokus framåt?

Jeanette: För motorteamet ligger vårt framtidsfokus på att fortsätta förbättra vårt erbjudande till kunder och förmedlare – samt att bibehålla våra goda relationer.

Daniel: Vårt fokus är att växa inom segmentet för Cargo. Vi arbetar såklart även för att bibehålla kund- och förmedlarnöjdheten.

Tips inför den stora förnyelsemånaden för flytande försäkring ​

Den stora förnyelsemånaden inom flytande försäkring (1 maj) närmar sig. Här kommer några tips på vilken information vi behöver för att kunna hantera ärendet på bästa sätt. ​​

FKL25: Fordonsverkstad - Kunders fordon​
FKL24: Bilhandel - Egna fordon

Här nedan är information vi behöver:

FKL25 FKL24​

Företagets omsättning.

Försäkringsställe​

Har kunden fasta öppettider?​

Förvaras nycklar, nyckelkort eller liknande i lägst SS3492-klassad nyckelförvaringsenhet?​

Skadehistorik

Fordonsår

Högsta lagervärde per försäkringsställe​​

Förvaras fordonen i lokal som uppfyller inbrottsskyddsklass 2 eller inom inhägnat området som uppfyller våra krav? Som lokal räknas inte plasthall, tält eller container.

Arbetar kunden med fordonsförmedling/kommission?​

Nyvärde <1 Msek inkl. moms.

Procentuell andel nya fordon

Procentuell andel begagnade fordon

Procentuell andel tunga ​fordon

Till för dig som arbetar med företagsförsäkring: ​

Extra viktigt att uppdatera försäkringsbeloppen just nu

Inflationen är ett faktum efter månader av prishöjningar som oroar både privatpersoner och företagare och som påverkar köpbeteenden. Vi lever i oroliga tider och att vara rätt försäkrad är viktigare än någonsin.

 Det är nu extra viktigt att uppdatera försäkringsbeloppen så att våra gemensamma kunder är rätt försäkrade. Skälet är helt enkelt att exempelvis maskiner har ökat kraftigt i inköpspris och likaså kan lagervärden ha ökat kraftigt. Vi har också sett i affärspressen att varulagren har ökat kraftigt i handeln då försäljningen inte gått så bra som det budgeterats i exempelvis julhandeln.

 Om ni behöver genomföra några justeringar ber vi er kontakta Mäklardisk på maklare@trygghansa.se​.​​​

Trygg-Hansa fördjupar samarbetet med Nomor

I över 20 år har Nomor AB varit samarbetspartner till Trygg-Hansa och löst skadedjursproblem för Trygg-Hansas villa-, fritidshus- och fastighetskunder. Genom ett nytt avtal som gäller från och med 2023-01-01 ingår tjänsterna i en försäkringslösning med Nomor Försäkring AB som givare. Att samarbetet förändras innebär ingen skillnad för dig som förmedlare och för våra gemensamma kunder.

Det är fortfarande Trygg-Hansa som försäkringen tecknas genom och den gäller som tidigare för fastigheter som är bostadshus, bostadsrättsföreningar och kontorsfastigheter. Försäkringen gäller endast bostadslägenheter och kontorslokaler och därtill hörande gemensamma utrymmen inom fastighetsbeteckningen.

För mer information om hur försäkringen gäller hänvisar vi till det uppdaterade produktvillkoret för Sanering mot skadedjur P 51:4. Du hittar det i villkorslagret på Mäklarkontoret.

Om en skada sker anmäler kunden den till Nomor, och behöver då uppge sitt försäkringsnummer.

Skadeanmälan görs på https://nomor.se/skadeanmalan eller på telefonnummer 0771 - 122 300

Om en kund behöver teckna saneringsavtal för fastighet med en annan rörelse ber vi er kontakta Nomor direkt.  Telefonnummer till Nomor: 0771 - 122 300.

Vi fortsätter vår digitaliseringsresa

Digitala lösningar mot en klimartsmart framtid

De senaste åren har Trygg-Hansa haft ett stort fokus på digitalisering och vi jobbar ständigt med att utveckla och förbättra digitala lösningar. En plattform som vi hoppas att ni alla är bekanta med är Mäklarkontoret – som är öppet dygnet runt. Där hittar ni information om era kunders försäkringar som bland annat försäkringshandlingar, skadeinformation, villkor, beståndslistor och arvodesavräkningar. Du kan nu även ladda ner försäkringsbevis;, ansvarsbevis, konsultansvarsbevis, brandbevis och entreprenadbevis.

Så får du handlingar på mejl

​Vi vet att många uppskattar digitala handlingar istället för traditionell post och det är av den anledningen vi gör en del förändringar. Som du redan vet tillhandahåller vi sedan i höstas arvodesavräkningar digitalt på Mäklarkontoret: vi slutade med postala utskick och sparar några träd. Det finns även möjlighet att få försäkringshandlingar för dina kunders företagsförsäkringar över mejl istället för postalt. Du registrerar dig för det som inloggad på Mäklarkontoret under Mitt mäklarkontor. Vi arbetar också för att erbjuda en sådan lösning för motorhandlingar.

​ Sedan tidigare har vi kunnat erbjuda digitala överföringar av försäkringshandlingar till vissa förmedlare inom ett specifikt produktområde. Under hösten 2022 har vi fortsatt att utveckla detta i tätt samarbete med marknaden. Vi har under en period kört en pilot med ytterligare ett produktområde där förmedlarna kommer att kunna få försäkringshandlingar från oss digitalt i sina affärssystem. Successivt under våren kommer vi att släppa på fler förmedlare som kan nyttja den digitala lösningen. Vi ser klara fördelar med denna hantering: försäkringshandlingarna kommer snabbare till förmedlaren, som i sin tur kan ge en effektivare service till sina kunder. Trygg-Hansa gör också ett positivt klimatavtryck i och med att vi inte behöver skriva ut dessa handlingar och skicka dem postalt. En win-win för alla! ​

En vår full av inspiration och kunskap

Ni har väl inte missat att vårens Onsdagsklubb har dragit igång? Vår digitala utbildningsserie väcker fortsatt stort intresse, vilket vi är väldigt glada över. Precis som vanligt är det onsdagar klockan 15:00–16:00 som gäller i vårt digitala konferensrum. Vi har laddat upp med både interna och externa föredragshållare som bjuder på marknadsaktuella och kompetenstunga pass för att klä på er som förmedlare inför kundmötet. 

Nytt för i år är att några pass även är intressanta för våra gemensamma kunder och vi ser gärna att ni bjuder in dem till nedan Onsdagsklubbar.

Har ni missat att anmäla er kan ni göra det här​.

Onsdagsklub​ben - ​Age​nda

Onsdagar kl. 15:00 i vårt digitala konferensrum. Varmt välkomna!

15 februari​: Dafo berättar om Brandskydd inom fordonsindustrin ​

8 mars​: Polisen berättar om Cyberbrott utan skydd

​15 mars: ​Autolease berättar om fordonsflottor i förändring​​

26 april​: Mobility Sweden berättar om fordonsbranschens framtidsprognos​

Se programmet i sin helhet här

En nykomling till vårt digitala konferensrum: Branschdagar

Under hösten 2022 öppnade vi vårt digitala konferensrum för en ny uppskattad aktivitet: vi bjöd in till en branschdag inom yrkestrafik där vi gästades av ett antal föredragshållare som delade med sig av marknadsaktuell och intressant information i branschen. Dagen arrangerades både för er förmedlare och för våra gemensamma kunder. Vi fortsätter med detta även under 2023 och hoppas att det blir lika varmt mottaget. Den 21 mars välkomnar vi er och våra kunder till Byggbranschdagen där vi gästas av bland annat Byggföretagen, UC och Northvolt. Vi kommer senare i vår även att bjuda in till Bilbranschdagen. Mer information om dessa givande dagar kommer att skickas ut till er inom kort. ​