För dig som arbetar med motorförsäkring
Nu gör vi en pilot om fordonsförsäkringar
Under 2023 kommer vi att göra en pilot tillsammans med ett telematikföretag, som erbjuder tekniska lösningar till företag. De erbjuder exempelvis elektroniska körjournaler och verktyg för att mäta förarbeteende med mera.
Under piloten kommer ett begränsat urval av deras kunder att få erbjudande om att teckna vår fordonsförsäkring, med en flexibel premie för trafikförsäkringen. Premien blir användarbaserad, och grundas på mätningar av kundernas körbeteende.
Syftet med piloten är delvis att mäta intresset för användarbaserad försäkring, delvis att utarbeta vår tekniska plattform. Under piloten kan man endast teckna försäkringen direkt med Trygg-Hansa.
Det blir spännande att se om det här är en försäkringslösning för framtiden. Vi återkommer när vi vet mer om utfallet!
Stolt försäkringspartner till Opel
Trygg-Hansa är ny försäkringspartner till Opel. Det är ett omfattande avtal som trädde i kraft den 1 januari 2023 och sträcker sig över fem år. Huvuddelen av avtalet består av vagnskadegaranti, men inkluderar även märkesförsäkringar och assistansförsäkring.
Samarbetet med Trygg-Hansa ger Opels kunder möjlighet att välja mellan en rad olika försäkringar beroende på om kunden föredrar att äga eller leasa sin bil. Bilköpare som köper en ny eller begagnad Opel erbjuds att teckna en gratis prova-på-försäkring i två veckor direkt hos bilhandlaren. I samarbetet ingår också paketerade försäkringslösningar för både privat- och företagsleasing, samt vagnskadegaranti på fabriksnya Opelbilar.
Rätt försäkring för verksamheten – kom ihåg medlemsfördelarna
Är rätt verksamhet försäkrad?
Vilken verksamhet en försäkringstagare bedriver kan tyckas vara en självklarhet. Men för många, framför allt mindre företag, är det inte alltid helt enkelt att besvara. Statistik från Trygg-Hansa visar att många mindre företag ofta är verksamma inom flera olika verksamhetsområden. Kanske är de säsongsberoende eller så tar man ibland uppdrag utanför ens huvudverksamhet utan att reflektera så mycket över att uppdraget utgör en annan verksamhet än den man i huvudsak bedriver och försäkrar.
För försäkringen är angiven verksamhet en central del och ofta helt avgörande för vilket försäkringsskydd och produktinnehåll kunden erbjuds. Det är därför av största vikt att de verksamheter som kunden bedriver finns angivna i försäkringsbrevet. Det här gäller även om det ”bara” är små sidouppdrag som utförs då och då. Är försäkringstagaren exempelvis verksam inom åkerinäringen men tar ibland även grävuppdrag är det viktigt att se till även den verksamheten finns angiven i försäkringsbrevet.
Om rätt verksamhet saknas i försäkringsbrevet riskerar försäkringstagaren att stå utan försäkringsskydd om något inträffar. Finns det en osäkerhet över vilka verksamheter en enskild försäkringstagare bör ha angivna i sitt försäkringsbrev så är rekommendationen att ta en dialog med oss på Trygg-Hansa för att säkerställa att försäkringen verkligen omfattar de verksamheter kunden är verksam inom.
Är kunden medlem i en branschorganisation?
Visst vet du att vi samarbetar med branschorganisationer. Om din kund är medlem i någon av dessa får de ta del av särskilda villkor och rabatter.
Det är bra om du uppmärksammar kundens medlemskap under upphandlingen så att kunden får ta del av dessa. Ofta märker vi att man är medveten om fördelarna för fordon och maskiner, men det är inte lika vanligt att man känner till fördelarna genom företagsförsäkringen och vi vill därför lyfta dessa. Detta då vi gärna tittar på helheten för kundens försäkringar. Kontakta gärna oss på Trygg-Hansa om du vill veta mer.
Fördelar för medlemmar i Sveriges Åkeriföretag
Som medlem i Sveriges Åkeriföretag får kunden ett utökat egendomsskydd för egendom i fordon som är angiven i villkoret inom försäkringsbelopp om 3 prisbasbelopp (pbb). De får även Oljeskadeförsäkring tredje man.
Högre försäkringsbelopp för Skogsentreprenörerna
Som medlem i Skogsentreprenörerna får kunden ett högre försäkringsbelopp för ansvarsförsäkringen 235 pbb. l branschavtalen har man krav på att de ska ha försäkringsbelopp på 235 pbb för ansvarsförsäkringen vilket vi tillgodoser.
Maskinentreprenörer får högre ersättning för ansvarsskador
Som medlem i Maskinentreprenörerna får kunden ett högre försäkringsbelopp för ansvarsförsäkringen på 30 miljoner kronor. De får också skydd för Oljeskada annans egendom. För lyftansvar utökas ersättningen vid varje skada med 500 000 kronor, i tillägg till det belopp som är angivet i försäkringsbrevet.
Sedan samgåendet med Moderna Försäkringar har vi utökat erbjudandet för medlemmar i Maskinentreprenörerna med fullgörande- och garantitidsgarantier. Vi ser att entreprenadkunder ofta är i behov av att lämna garantier. Även kreditförsäkring erbjuds via Trygg-Hansa Garanti. Osäkerheten i att få betalt av beställare har ökat den senaste tiden men kan nu försäkras bort. Om du vill veta mer om erbjudandet genom Trygg-Hansa Garanti, är du välkommen att kontakta ansvarig Gustaf Sandberg på gustaf.sandberg@trygghansagaranti.se.
Är kunden medlem i Svensk Handel?
Trygg-Hansa har sedan 2013 ett samarbete med Svensk Handel, som är Svenskt Näringslivs största medlemsorganisation med 13 000 medlemmar inom parti- och detaljhandeln. Om din kund är medlem i Svensk Handel är det bra om du uppger det vid upphandlingen så kan kunden ta del av medlemserbjudandet.
För butiks- och partihandelsförsäkring erbjuder vi medlemsrabatt och snabb skadehantering som minimerar avbrott i verksamheten.
För personbil och lätt lastbil ingår hyrbil kostnadsfritt första året och vi erbjuder en medlemsrabatt.
Nya och bekanta medarbetare
Vi blir fler inom Underwriting
Under våren utökar vi våra team inom underwriting och förstärker laguppställningen med såväl nya som bekanta ansikten.
Samtliga rekryteringar är personer med lång erfarenhet inom försäkringsbranschen och gedigen kunskap, vilket stärker våra eminenta team för att vi ska kunna arbeta ännu bättre med er som förmedlare och våra gemensamma kunder.
Inom Underwriting Ansvar välkomnar vi Dejan Pucar med sin erfarenhet som skadejurist på Länsförsäkringar, och Johannes Moberg med sin erfarenhet som senior skadejurist på Trygg-Hansa med specialisering inom ansvar- och entreprenadskador.
Inom Underwriting Construction & Engineering välkomnar vi Tony Lundborg Lindo som börjar hos oss den första maj. Han kommer senast från IF Industri där han har lång erfarenhet av att arbeta med egendomsrisker.
Inom Underwriting Egendom välkomnar vi Axel Ängegärd som senast kommer från Willis Tower Watson där han arbetat som Client Executive. Han stärker teamet med sin förmedlarerfarenhet. Vi välkomnar också Jennika Hellsén med sin gedigna erfarenhet inom underwriting på Zurich Insurance där hon arbetat med egendomsrisker. Vi hälsar även Filip Schützer Wetterlundh välkommen. Han gör come back på Trygg-Hansa efter ett och ett halvt år som förmedlare med fokus på egendomsrisker på AON. Dessförinnan arbetade han som underwriter på Trygg-Hansa under fyra år.
Inom Underwriting Företag välkomnar vi Albin Fredborg som även han gör come back på Trygg-Hansa. Det senaste halvåret har han arbetat som försäkringsförmedlare på Söderberg & Partners och innan dess arbetade han som underwriter på Trygg-Hansa under tre år.
Möt vår flitigaste medarbetare – Steve
Vi pratar ofta om Steve som om han vore en faktisk person, men faktum är att han är vår digitala mjukvarurobot och den effektivaste "medarbetare" vi har. Steve hjälper idag till i olika delar av verksamheten, mest inom Skador men han har mycket potential även inom företagsmarknad. Med roboten kan vi korta ner processledtider och förbättra kundupplevelsen genom att vi möjliggör nya effektiva processer.
För att nämna några exempel arbetar Steve idag med kategorisering och arkivering av inkommande e-postmeddelanden på Mäklardisken, och hjälper till med fullmaktshantering. Steve registrerar även motorförsäkringar via extern API för samarbetspartners, och hanterar inkommande betalningar.
Inom Trygg-Hansa har vi tagit stora kliv sedan vi började arbeta med robotiserad processautomatisering. Vi har numera en plattform som kan hantera många processer för majoriteten av våra produkter och system. Med robotiserad processautomatisering och konceptet digitala medarbetare har vi gått från att hantera regelstyrda processer i samma gränssnitt av en människa till att kunna interagera med olika system och hemsidor med API:er och algoritmer för maskininlärning och AI.
Gränssnittet mellan människa och robot har blivit mer sömlöst; roboten kan lösa mer komplexa arbetsuppgifter där det krävs någon form av bedömning, godkännande och beslut. Det möjliggör att roboten kan slutföra fler ärenden och automatisera mer av hela processer. Den utveckling som pågår öppnar upp för nya möjligheter att kunna ge en fantastisk service till våra kunder och samarbetspartners.