Mäklarnytt september 2023

​Tänk på det här i osäkra tider

Fortsätt att förebygga skador

Inflation och lågkonjunktur har slagit hårt mot Sverige och många företag går igenom tuffa tider – både ekonomisk och i produktionen. Tyvärr vet vi av erfarenhet att det skadeförebyggande arbetet ofta blir nedprioriterat under dessa förhållanden och att det är lätt att tappa goda vanor som din kund har etablerat under bättre förutsättningar.

Vi vill dock påminna om vikten av att lägga tid och resurser på att förhindra skador just av denna anledning, då även mindre skador kan drabba verksamheter extra hårt när marginalerna är små. Därför ger vi dig lite allmän information som är bra att känna till om underhåll, kontroller och besiktningar av de brandtekniska system som många har installerade. Det är bra om du som förmedlare påminner kunden om dessa tips i samband med er årliga genomgång.

Se över brandskyddet med jämna mellanrum

Brandskydd i form av automatiska brandlarm och sprinklersystem ger ett otroligt bra skydd, men kräver också ett engagemang för att fungera tillförlitligt. Från anläggningsägarens sida krävs det utbildade anläggningsskötare som kontrollerar den dagliga driften, gör vecko-, månads- och kvartalskontroller, samt samordnar besiktningar och håller reda på dokumentationen. Precis som att bilar regelbundet kräver en besiktning behöver någon också se över brandlarm och sprinkleranläggningar med jämna mellanrum. Dessa besiktningar ska ske av en oberoende certifierad firma och genomföras varje år, med högst 15 månader mellan tillfällena. Självklart behöver kunden också åtgärda de eventuella brister som noterats. Exakta intervall och vad som ingår i varje kontroll och revisionsbesiktning kan du hitta på Svenska Brandskyddsföreningens​ hemsida.

Olyckor som i värsta fall leder till konkurs

Har din kund rätt försäkringsbelopp? Att säkerställa det är alltid viktigt men framför allt nu när vi under en tid levt i osäkra tider och sett priserna öka, vilket bland annat har lett till högre varulager. För att bäst kunna hjälpa våra kunder vid en skada gäller det att de är rätt försäkrade – och det är de allra flesta. Men vi ser många som är underförsäkrade och det uppdagas tyvärr först när olyckan redan varit framme och kunden ska få ersättning. Det leder till tråkiga situationer och vid stora skador blir det extra tydligt om kundens försäkring inte är tillräckligt omfattande. Vi har sett extremfall som lett till att kunder gått i konkurs.

Försäkringsbeloppet – en avgörande fråga under försäkringsgenomgången

Vi vet att du som förmedlare har försäkringsgenomgångar med dina kunder. Genom den här artikeln vill vi uppmärksamma om att underförsäkring förekommer och vi vill påminna om hur viktigt det är att ha en årlig dialog med kunden för att säkerställa rätt försäkringsbelopp. Det är viktigt att kunden förstår varför genomgången behövs och att försäkringsbeloppet har stor betydelse för konsekvenserna efter en olycka. Det är bra om kunden för en förteckning när de köper nya maskiner eller utökar varulagret så att de lätt kan informera dig som förmedlare och så att försäkringsbolaget får uppdaterad information.

Då finns det risk för underförsäkring

Underförsäkring förekommer vanligtvis vid helvärdesförsäkring och vid förstariskförsäkring när försäkringsbeloppet är för lågt i förhållande till nyanskaffningsvärdet. För maskiner, inventarier och hjälpmedel är nyanskaffningsvärde den kostnad som s​​kulle uppkommit om en ny egendom av samma slag anskaffas vid denna tidpunkt – det är inte begagnat värde.

Vid stora skador är det vanligt att avbrottet står för större delen av kostnaden. Trygg-Hansa har en årsomsättningsbaserad avbrottsförsäkring som standard så därför är det viktigt att kunden har angivit rätt omsättning. Om den är för lågt angiven är risken att det slår hårt mot ersättningen efter en skada.

En bra dialog mellan försäkringsbolag, förmedlare och kund är nyckeln – vi alla vill att kunden är rätt försäkrad och kan få bästa hjälp när olyckan är framme.

Trygg-Hansas förhållningssätt till höga träbyggnader

Därför var byggnationerna förbjudna

Historiskt har byggnader med trästomme i flera våningsplan varit förbjudna i de flesta av världens länder. Orsaken är en rad förödande stadsbränder orsakade av okunskap avseende byggtekniker eller krig. I Sverige var det fram till implementering av Boverkets byggregler år 1994 (BBR 94) inte tillåtet att bygga träbyggnader i mer än två våningsplan. Efter 1994 då Boverkets nya byggregler började tillämpas har trähus kunnat byggas på utan begräsningar. Försäkringsbolag som Trygg-Hansa har emellertid regler som gäller för den här typen av byggnader.

Nu finns det andra möjligheter

Idag byggs mer och mer i trä, både i Sverige och i andra delar av världen. Träbyggnadernas tenderar att bli större, högre och mer vanligt förekommande. Intresset av att bygga högt i trä har särskilt ökat under det sista årtiondet, vilket Trygg-Hansa uppmärksammats på genom fler förfrågningar om försäkring för denna typ av byggnader.

Orsakerna till det ökade intresset är många. Nya dimensioneringsmetoder och prefabricering av byggelement har gjort det möjligt att bygga tids- och kostnadseffektivt i trä på ett helt annat sätt än tidigare. Trä är också ett förnyelsebart material som möjliggör ett klimatsmart sätt att bygga eftersom byggnaden då binder koldioxid under hela byggnadens livslängd.

En förutsättning för ett hållbart byggande är dock att byggandet också sker på ett brandsäkert sätt. Trä är ett brännbart material som innebär flera utmaningar ur ett brandskyddsperspektiv. Studier som har utförts visar att bränder i träbyggnader som lett till att hela byggnaden har förstörts bland annat har berott på brandspridning via dolda håligheter i konstruktionen. Sådana bränder är ofta svåra för räddningstjänsten att lokalisera och släcka. En annan problematik är den obegränsade tillgången på bränsle. I en konventionell betongbyggnad kan branden förväntas självslockna när all inredning brunnit upp, men så är inte nödvändigtvis fallet om också väggar och bjälklag bidrar som bränsle till branden. Allt detta är brandskyddsfrågor som alla behöver hanteras.

Så följer Trygg-Hansa med i den gröna omställningen

Trygg-Hansas förhållningssätt till höga träbyggnaden har sedan våren 2022 varit att de ska utföras med automatiskt vattensprinklersystem. Definitionen för en hög byggnad är vid fyra våningsplan och högre, det vill säga högre än det vanliga beståndet av villor, radhus som ofta byggs med lättregelkonstruktioner.

Sprinklersystem är robusta installationer som aktiveras av värmen som genereras av branden. I regel släcker sprinklersystemet branden helt med ett eller ett par utlösta sprinklerhuvuden. Mycket tyder därmed på att ett sprinklersystem kan kompensera för de särskilda brandriskerna som följer med byggnationer i trä.

Kravnivå på sprinklersystemet varierar med verksamhet och våningsantal, se nedanliggande tabell.

Antal våningarSprinklerkrav
Byggnader under 4 våningarEj tillämpbart. Inga krav ställs utöver kraven i boverkets byggregler (BBR).
Flerbostadshus 4–8 våningarBoendesprinkler (SBF 501)
Flerbostadshus över 8 våningarKonventionell sprinkler utförd enligt SBF 120 eller motsvarande regelverk.
Övriga verksamheter som bland annat kontor, publika lokaler och sjukhus i minst 4 våningar.Konventionell sprinkler utförd enligt SBF 120 eller motsvarande regelverk.

Med dessa riktlinjer kan Trygg-Hansa teckna försäkringar även för högre träkonstruktioner och därigenom vara delaktiga i den teknikutveckling och gröna omställning som byggbranschen nu genomgår.

Trygg-Hansas råd för att förhindra stöld och brand

Förebygg och förhindra stöld av fordon och fordonsdelar

Varje år drabbas våra kunder av inbrott, stölder och skadegörelse som leder till kostnader för miljontals kronor. Det drabbar både oss och våra kunder. Ett stulet fordon leder till exempel till missade arbetstillfällen på grund av att de inte längre kan utföra det beställda arbetet, och arbetsinkomsten förloras. Stilleståndet förlängs under väntan på ett nytt fordon som har lång leveranstid på grund av materialbrist et cetera. Men! Det finns saker vi kan göra för att minska risken och stölderna.

Här är några tips och råd för att förebygga och förhindra stöld av fordon och fordonsdelar:

  • Lås alltid fordonet även vid korta avbrott – tillfället gör tjuven.
  • Lämna aldrig stöldbegärliga utrustning i fordonet över natten, stöldbegärlig utrustning ska alltid tas med från fordonet och förvaras säkert.
  • Aktivera fordonets stöldskydd vid avslutat arbetspass.
  • Parkera fordonet om möjligt på en väl upplyst plats, gärna med god insyn då detta minskar risken för inbrott eller stöld av fordonet.
  • Stöldmärk fordonet och utrustning som tillhör fordonet med till exempel DNA-märkning. Om utrustning till maskinen vid stöldtillfället var märkt med DNA enligt SSF1084 reduceras självrisken med 50%.
  • Se till att fordonet har en spårsändare. Det är varken dyrt eller komplicerat att införskaffa och montera. Aktiv eftersökning är en av många fördelar man får med en spårsändare och kan göra att man snabbt kan få tillbaka sin stulna utrustning. Om fordonet vid stöldtillfället var utrustat med en spårsändare som Trygg-Hansa godkänner eller en elektronisk startspärr reduceras självrisken med 100 procent.
  • Dokumentera chassinummer och utrustningsnivå. Det gör det lättare att identifiera det stulna föremålet vilket underlättar för alla parter och ökar chanserna för att återfinna det stulna föremålet. Korrekt dokumentation där det tydligt framgår vad som blivit stulet är också en förutsättning för att man ska få korrekt ersättning om olyckan skulle vara framme.

Förebygg och förhindra brand av fordon och fordonsdelar

Underhåll och vanlig rengöring av fordonet kan vara skillnaden på en maskin som går hela säsongen felfritt och en katastrof om det inte underhålls och rengörs på rätt sätt. Detta är extra viktigt vid de varma och torra delarna av året då risken för brand ökar avsevärt under dessa perioder.

Här är några tips och råd för att förebygga och förhindra brand av fordon och fordonsdelar:

  • Se till att maskinen kontrolleras både före och efter avslutat pass och rengörs noggrant och kontinuerligt. En vanlig orsak till att brand uppkommer är just brandfarligt material som hamnar på de heta delarna av motorn.
  • Bryt huvudströmmen. När maskiner och motorredskap lämnas ska huvudströmmen och bränsletillförseln brytas med frånskiljare vilket även är ett krav i våra säkerhetsföreskrifter.
  • Ta alltid hänsyn till föreskrifter som myndigheter har utfärdat för att förhindra eller begränsa skador och som gäller för fordonet.
  • Säkerställ att du har möjlighet att larma 112 på platsen. Man ska alltid ha larmförbindelse mellan utförare och uppdragsgivare, även till larmoperatör.
  • Brandsäkra skogsmaskinen. Skogsmaskinen skall alltid vara utrustad med brandskydd i enlighet med SBF127 senaste utgåva. Detta är också ett krav för att kunna få ersättning från sin försäkring.
  • Ta med en skumsläckare. Under brandrisksäsong är det extra viktigt att ha med sig skumsläckare (se SVEBRA) utöver maskinens brandskydd, den extra släckutrustningen ska placeras ut i anslutning till området.
  • Använd brandvakt om det anses finnas behov för detta (om behov av flera brandvakter finns ska det användas).
  • Utför arbetet utan band eller kedjor på maskinerna för att minska risken för gnistbildning. Efter avslutat arbete ska trakten avsynas.
  • Arbeta inom små avgränsade områden för att tidigt kunna upptäcka rök eller andra tecken på brand.
  • • Kör på nätterna för att utnyttja luftfuktigheten och daggen. Arbete ska främst ske under de timmar på dygnet som innebär lägst brandrisk.

Om FWI-indexet (dygn) är 4 eller högre ska samråd ske mellan uppdragstagare och uppdragsgivare. Det åligger uppdragstagaren att initiera samråd. Glöm inte att detta ska dokumenteras och finnas tillgängligt för berörda parter. Samråd bör även göras vid ett lägre FWI-index om en bedömning av det lokala arbetsområdet resulterar i att brandrisken är stor.

Nytt för entreprenadkundens fordon!

Entreprenörer har inte alltid har tillgång till garage utan parkerar ofta sina fordon på gatan under natten med diverse verktyg som förvaras i bilen.

Trygg-Hansa har tidigare haft som krav att entreprenörer parkerar fordon i garage eller inom inhägnat område under nattetid. Kravet har nu tagits bort. Det innebär att vi inte längre sätter ner ersättningen med 0,3 prisbasbelopp som vi tidigare gjorde när kunden drabbades. För att vara lite mer exakt så är det punkt 1.9.2.1.9 som försvinner ur villkor P160 och P36. Ändringen gäller skador som inträffar efter 19 juli 2023, även om kunden inte hunnit få den senaste villkorsversionen.