Tänk på det här i osäkra tider
Fortsätt att förebygga skador
Inflation och lågkonjunktur har slagit hårt mot Sverige och många företag går igenom tuffa tider – både ekonomisk och i produktionen. Tyvärr vet vi av erfarenhet att det skadeförebyggande arbetet ofta blir nedprioriterat under dessa förhållanden och att det är lätt att tappa goda vanor som din kund har etablerat under bättre förutsättningar.
Vi vill dock påminna om vikten av att lägga tid och resurser på att förhindra skador just av denna anledning, då även mindre skador kan drabba verksamheter extra hårt när marginalerna är små. Därför ger vi dig lite allmän information som är bra att känna till om underhåll, kontroller och besiktningar av de brandtekniska system som många har installerade. Det är bra om du som förmedlare påminner kunden om dessa tips i samband med er årliga genomgång.
Se över brandskyddet med jämna mellanrum
Brandskydd i form av automatiska brandlarm och sprinklersystem ger ett otroligt bra skydd, men kräver också ett engagemang för att fungera tillförlitligt. Från anläggningsägarens sida krävs det utbildade anläggningsskötare som kontrollerar den dagliga driften, gör vecko-, månads- och kvartalskontroller, samt samordnar besiktningar och håller reda på dokumentationen. Precis som att bilar regelbundet kräver en besiktning behöver någon också se över brandlarm och sprinkleranläggningar med jämna mellanrum. Dessa besiktningar ska ske av en oberoende certifierad firma och genomföras varje år, med högst 15 månader mellan tillfällena. Självklart behöver kunden också åtgärda de eventuella brister som noterats. Exakta intervall och vad som ingår i varje kontroll och revisionsbesiktning kan du hitta på Svenska Brandskyddsföreningens hemsida.
Olyckor som i värsta fall leder till konkurs
Har din kund rätt försäkringsbelopp? Att säkerställa det är alltid viktigt men framför allt nu när vi under en tid levt i osäkra tider och sett priserna öka, vilket bland annat har lett till högre varulager. För att bäst kunna hjälpa våra kunder vid en skada gäller det att de är rätt försäkrade – och det är de allra flesta. Men vi ser många som är underförsäkrade och det uppdagas tyvärr först när olyckan redan varit framme och kunden ska få ersättning. Det leder till tråkiga situationer och vid stora skador blir det extra tydligt om kundens försäkring inte är tillräckligt omfattande. Vi har sett extremfall som lett till att kunder gått i konkurs.
Försäkringsbeloppet – en avgörande fråga under försäkringsgenomgången
Vi vet att du som förmedlare har försäkringsgenomgångar med dina kunder. Genom den här artikeln vill vi uppmärksamma om att underförsäkring förekommer och vi vill påminna om hur viktigt det är att ha en årlig dialog med kunden för att säkerställa rätt försäkringsbelopp. Det är viktigt att kunden förstår varför genomgången behövs och att försäkringsbeloppet har stor betydelse för konsekvenserna efter en olycka. Det är bra om kunden för en förteckning när de köper nya maskiner eller utökar varulagret så att de lätt kan informera dig som förmedlare och så att försäkringsbolaget får uppdaterad information.
Då finns det risk för underförsäkring
Underförsäkring förekommer vanligtvis vid helvärdesförsäkring och vid förstariskförsäkring när försäkringsbeloppet är för lågt i förhållande till nyanskaffningsvärdet. För maskiner, inventarier och hjälpmedel är nyanskaffningsvärde den kostnad som skulle uppkommit om en ny egendom av samma slag anskaffas vid denna tidpunkt – det är inte begagnat värde.
Vid stora skador är det vanligt att avbrottet står för större delen av kostnaden. Trygg-Hansa har en årsomsättningsbaserad avbrottsförsäkring som standard så därför är det viktigt att kunden har angivit rätt omsättning. Om den är för lågt angiven är risken att det slår hårt mot ersättningen efter en skada.
En bra dialog mellan försäkringsbolag, förmedlare och kund är nyckeln – vi alla vill att kunden är rätt försäkrad och kan få bästa hjälp när olyckan är framme.