Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Rättsskydd och rättsskydds­försäkring

Vad är rättsskydd?

Ett rättsskydd kan ge dig ersättning för dina jurist- och advokatkostnader i vissa typer av tvister. Det kan även ge ersättning för motpartens kostnader om du förlorar tvisten. Här kan du läsa mer om vad rättsskydd är, hur det fungerar och hur du ansöker om att använda det. 

Hur fungerar rättsskydd?

Rättsskydd, eller rättsskyddsförsäkring som det också kallas, är ett moment i din hemförsäkring som hjälper dig om du hamnar i vissa typer av tvister. Det är en ren kostnadsförsäkring som ger dig möjlighet att anlita ett juridiskt ombud för att företräda dig i förhandlingar och rättegång. Rättsskyddet täcker skäliga och nödvändiga kostnader som uppstår när du anlitar ombudet, och täcker även motpartens rättegångskostnader om du förlorar tvisten. Högsta ersättningsbelopp är 300 000 kronor och självrisken ligger på 20 procent, som lägst den grundsjälvrisk du själv har valt. 

Tänk på! Vi på Trygg-Hansa ger ingen juridisk rådgivning. 

Vad är en tvist?

En tvist uppstår när någon (en part) har ställt ett krav och någon annan (motparten) aktivt har motsatt sig kravet helt eller delvis. Huvudregeln är att tvisten ska kunna prövas av allmän domstol. En tvist uppstår inte genom att mottagaren av kravet är passiv. 

Exempel på en tvist

A vänder sig till B och kräver att B ska betala 500 000 kronor med motiveringen att B har lånat detta belopp av A ett år tidigare. B svarar att hen inte tänker ge A några pengar, eftersom B fick pengarna i gåva från A. B tillbakavisar alltså kraven från A och det uppstår en tvist – som man kan ansöka om rättsskydd för. 

Längre ner på sidan kan du läsa mer om tvister som rättskyddet gäller för. 

I vilka försäkringar ingår rättsskydd?

Rättsskyddet ingår i alla våra hemförsäkringar, oavsett om du har en försäkring för hyresrätt, bostadsrätt eller villa. Rättsskydd ingår även vår bilförsäkring, om du har en halv- eller helförsäkring. Det omfattar då tvister för dig som ägare, förare eller brukare av bilen. 

Så ansöker du om rättsskydd

Du skickar en anmälan om rättsskydd skriftligen till oss. Du kan göra det själv eller be ditt juridiska ombud hjälpa dig. ​Ladda ner anmälningsblanketten för rättsskydd , fyll i blanketten och mejla den till rattsskydd@trygghansa.se. Du kan också skicka den via post:

Rättsskydd/Ansvarsskador
Box 340
901 07 Umeå

I anmälan ska du bifoga:

  • En kopia av eventuellt skriftligt krav och första bestridande (för att visa när tvisten uppstod och vad den handlar om).
  • Information om vem som är motpart
  • En kopia av eventuell stämningsansökan och svaromål
  • Andra relevanta handlingar för tvisten, som köpeavtal eller faktura (se avsnittet om olika tvister nedan)
  • Ett intyg över försäkring i annat bolag där försäkringsperiod framgår (om du inte haft försäkring i Trygg-Hansa under en sammanhängande period om två år).

Vilken tvist vill du söka rättsskydd för?

Vi behöver olika uppgifter från dig beroende på vilken sorts tvist du befinner dig i. Här kan du läsa mer om vilka tvister rättsskyddet gäller för och vad vi behöver för uppgifter från dig.  

  • För att ditt rättsskydd ska gälla för en tvist om fastighet måste tvisten handla om ett belopp som är högre än ett prisbasbelopp (till exempel 57 300 kr år 2024).

    Din ansökan ska innehålla följande uppgifter

    • Försäkringsnummer och/eller personnummer
    • Kort beskrivning av vad tvisten gäller
    • Namnet på din motpart
    • Vilket krav du, eller din motpart, har framställt och vilket datum din motpart, eller du, bestred kravet
    • Köpekontrakt eller köpebrev
  • Din ansökan ska innehålla följande uppgifter:

    • Försäkringsnummer och/eller personnummer
    • Kort beskrivning av vad tvisten gäller
    • Vad fordringen (skulden) handlar om
    • Namnet på din motpart
    • Vilken relation du och motparten har
    • Vilket krav du, eller din motpart, har framställt och vilket datum din motpart, eller du, bestred kravet
    • Bilagor till din ansökan
    • Kravet och bestridandet (om de var skriftliga)
  • När tvisten uppstår måste det ha gått minst ett år sedan du och motparten, i samband med en separation eller skilsmässa, kom överens om eller fick ett myndighetsbeslut om vårdnad, boende, umgänge eller underhåll. Annars gäller inte rättsskyddet. Du kan alltså inte få ersättning för rättsskydd i en vårdnadstvist som pågår samtidigt som en separation eller skilsmässa.

    DIn ansökan ska innehålla följande uppgifter:

    • Försäkringsnummer och/eller personnummer
    • Kort beskrivning av vad tvisten gäller
    • Vem din motpart är
    • Uppgifter om parterna varit gifta eller sambos samt om, och i så fall när, det funnits någon överenskommelse/beslut vid separation eller äktenskapsskillnad 
    • Vilket krav som framställts samt när kravet har bestridits (om krav och bestridande finns skriftligt vill vi ta del av dessa)
  • En ansökan om rättsskydd ska innehålla

    • försäkringsnummer och/eller personnummer
    • kort beskrivning av vad tvisten gäller
    • vems arv det gäller och vilket datum personen avled
    • namnet på din motpart
    • vilket krav du, eller din motpart har framställt och vilket datum din motpart, eller du bestred det kravet.

    En av förutsättningarna för att kunna erhålla ersättning från försäkringen när det gäller arvstvister är att det har blivit stämt, alltså att man gått till domstol.

    Bilagor till din ansökan

    • kravet och bestridandet (om de var skriftliga)
    • kopia av stämningsansökan
  • En ansökan om rättsskydd ska innehålla

    • försäkringsnummer och/eller personnummer
    • kort beskrivning av vad tvisten gäller
    • vem din motpart är
    • vilket krav som framställts samt när kravet har bestridits (om krav och bestridande finns skriftligt vill vi ta del av dessa)

    Har du haft uppehåll i din rättsskyddsförsäkring hos Trygg-Hansa de senaste två åren? Ange i så fall i din ansökan hos vilket annat bolag du har haft försäkringen under denna tvåårsperiod.

    Bilagor till din ansökan

    • kravet och bestridandet (om de var skriftliga)

Vanliga frågor och svar om rättsskydd

  • Här är de allmänna förutsättningarna för att kunna använda rättsskyddet: 

    • Det ska finnas en tvist som omfattas av rättsskyddet.
    • Tvisten ska i huvudregel ha uppstått under din försäkringsperiod.
    • Din försäkring ska i huvudregel ha varit gällande i en sammanhängande period om två år när tvisten uppstår.  
    • Du ska ha anlitat ett lämpligt juridiskt ombud för att företräda dig i förhandlingar och under rättegången. 

      Tänk på! Det kan finnas specifika förutsättningar för just den typen av tvist som du söker rättsskydd för. Fullständig information hittar du i ditt försäkringsvillkor på Mina sidor.​ 
  • Rättsskyddet täcker skäliga och nödvändiga kostnader som uppstår när du anlitar ett juridiskt ombud för en tvist som täcks av försäkringen. Rättsskyddet ersätter endast de kostnader som du inte kan få betalda av motparten eller någon annan.

  • Rättsskyddsförsäkringen gäller inte om ersättning har lämnats, eller skulle ha kunnat lämnas, från en annan försäkring eller på ett annat sätt. Exempel på kostnader som inte ersätts: 

    • Merkostnader som uppstår genom att du anlitar flera ombud eller byter ombud
    • Verkställighet av dom, beslut eller avtal
    • Ombudskostnader som uppkommer innan en tvist har uppstått. 
  • Det finns några undantag där rättsskyddet inte gäller, trots att tvisten kan prövas i tingsrätten. Rättsskyddet gäller till exempel vid dessa tvister: 

    • Tvister som kan prövas av en förvaltningsdomstol (till exempel skattemål och tvister med Försäkringskassan eller kommunen)
    • Tvister som har att göra med ditt arbete
    • Tvister som har samband med skilsmässa eller upplösning av ett partnerskap eller samboförhållande
    • Tvister som räknas som förenklade tvistemål eller småmål. Detta undantag gäller dock inte om det handlar om identitetsstöld eller en tvist på grund av försäkringsavtal med Trygg-Hansa 
  • När du har anmält sker kontakten huvudsakligen mellan oss och det juridiska ombud som du har anlitat. Vi skickar vårt beslut om rättsskydd direkt till ombudet. Ombudet skickar sin sedan sin slutredovisning till oss när tvisten är avslutad. Slutredovisningen ska innehålla 

    • en kopia på fakturan som är utställd till dig
    • en arbetsredogörelse där det framgår datum, åtgärd, tidsåtgång samt vem som har gjort vad om flera ombud är inblandade
    • resultatet för tvisten samt dom eller förlikningsavtal. 
  • När vi har granskat slutredovisningen betalar vi ut ersättningen direkt till ombudet, med avdrag för din självrisk som du betalar direkt till ombudet. 

    Under en pågående tvist kan vi betala ett a-conto (det vill säga en delbetalning eller förskottsbetalning). Det kan ske två gånger per år eller fler om det finns särskilda skäl. Denna betalning sker direkt det juridiska ombudet. 

  • Rättsskydd är ersättning du kan få från din försäkring. Rättshjälp är något du kan ha rätt till via staten om du av någon anledning inte kan få rättsskydd via en försäkring. Läs mer om rättshjälp och vad som gäller på Sveriges Domstolars webbplats.

Har du fler frågor om rättsskydd? Kontakta oss!

Om du har frågor om rättsskydd som inte besvarats ovan, eller om undrar du något annat, är du alltid välkommen att kontakta oss på rättsskyddsavdelningen.

Du når oss via:
E-post till rattsskydd@trygghansa.se
Telefon på 075-243 26 00.