Familjehjälpen för barn

Vägledning om samhällets stöd och ersättningar

Familjehjälpen är en service som ger vägledning till dig som förälder om samhällets stöd och ersättningar. Det kan till exempel vara om ditt barn har råkat ut för ett olycksfall, har problem i skolan eller har fått en sjukdom eller funktionsnedsättning. Här kan du läsa mer om Familjehjälpen och vad vi kan hjälpa till med.

.

 

Ingår alltid i barnförsäkringen

Du som har ett barn med barnförsäkring hos oss har tillgång till Familjehjälpen automatiskt. Det kostar inget extra!

.

 

Guidar ​föräldrar och unga​

Familjehjälpen guidar föräldrar med barn i alla åldrar, från 0-25 år. Vi guidar även unga vuxna som fortfarande har en barnförsäkring.

.

 

Obegränsat antal samtal

Du kan få hjälp med allt från enstaka frågor, till mer komplexa frågeställningar som kräver flera samtal.

Vad är Familjehjälpen?

Familjehjälpen är en service vars syfte är att vägleda föräldrar och unga vuxna i samhällets stöd och ersättningar. Det kan till exempel vara så att ditt barn har råkat ut för en olycka, fått en sjukdom eller en funktionsnedsättning och du har svårt att veta vilken hjälp och ersättning som finns. Familjehjälpen hjälper dig att få ett grepp om helheten, genom att förklara vilket stöd ni i familjen har rätt till och vart du kan vända dig i olika situationer. Det kan till exempel handla om vilka ersättningar ni kan söka från Försäkringskassan, barnets rätt till stöd i skolan och er möjlighet att få avlastning via kommunen. ​

Vad kan Familjehjälpen hjälpa till med?

Familjehjälpen kan:

  • vägleda dig i frågor som rör samhällets skydd
  • hjälpa dig att få ett grepp om helheten genom att förklara vilket stöd ni i familjen har rätt till – och vart ni kan vända er i olika situationer
  • informera om vilka ersättningar ni kan söka från Försäkringskassan
  • hjälpa dig navigera i vilket stöd du kan få från olika aktörer, som socialtjänsten, skolan, kommunen och vården. ​

Har du frågor om något annat än det vi nämner ovan? Kontakta oss gärna ändå. Vi är även vana att guida våra kunder i samhällets stöd gällande exempelvis psykisk ohälsa, våld i nära relationer eller övergrepp.​

Vad kan Familjehjälpen inte hjälpa till med?

Familjehjälpen kan inte:

  • svara på medicinska frågor, ställa diagnoser eller ge dig remiss till vården
  • företräda dig i juridiska ärenden eller i domstol
  • ta ställning till eller företräda dig i beslut som är fattade av andra aktörer, som exempelvis skolan eller myndigheter
  • följa med på möten.

Tänk på! Familjehjälpen ger inga rekommendationer om vad du ska göra utan vägleder dig till den hjälp du kan få. Det är alltid du själv som väljer hur du går vidare. Har du frågor om något annat i barnförsäkringen än den hjälp som Familjehjälpen erbjuder? Kont​akta kundservice​.

Så använder du Familjehjälpen

Du bokar tid genom att kontakta oss via mejl​. Du behöver inte förbereda något särskilt – men beskriv gärna kort vad det är du vill ha hjälp med.​

Kontakta Familjehjälpen här


Vem kan kontakta Familjehjälpen?

Du kan vända dig till oss på Familjehjälpen om du är förälder eller vårdnadshavare till ett barn som har vår barnförsäkring. Du som är över 18 år kan också kontakta oss direkt, om det är du själv som behöver vägledning och du har en barnförsäkring som fortfarande gäller. Är du vuxen och vill komma i kontakt med Familjehjälpen för egen del? Om du har vår sjuk- och olycksfallsförsäkring kan du kontakta Familjehjälpen för vuxna.

​​Måste barnet ha en diagnos för att få stöd från Familjehjälpen?

Nej, det krävs ingen diagnos för att få guidning av Familjehjälpen.

​”Det är mycket att tänka på när ett barn blir sjukt eller får en funktionsnedsättning. Ekonomi påverkas, syskon kan behöva stöd och skola och arbete ska fungera. Familjehjälpen finns till för att vägleda dig och ditt barn i den hjälp ni har rätt till.”

Linda Janze, Familjehjälpen



Vanliga frågeställningar som Familjehjälpen får

Nedan kan du se exempel på vanliga frågor som vi på Familjehjälpen brukar få och är vana att hantera. Men ingen fråga är för liten eller stor – ställ den så hoppas vi kunna hjälpa till!

  • Vi vill ansöka om omvårdnadsbidrag. Hur går det till?
  • Mitt barn har det svårt i skolan och behöver stöd. Vad har man rätt till?
  • Mitt barn har hoppat av skolan. Vad händer nu?
  • Vi bollas bara runt mellan olika myndigheter och socialtjänsten. Hur får vi hjälp?
  • ​Mitt barn med funktionsnedsättning behöver mycket hjälp och vi som föräldrar har svårt att räcka till. Vilket stöd finns?
  • Vad händer när barnet blir myndigt? Hur kan jag som förälder hjälpa om barnet inte klarar av vård och myndighetskontakter?

Kundernas röster om Familjehjälpen

”Man får information från så många olika instanser och ofta blir det rörigt och svårt att förstå. Här fick man samlad information som man kunde överblicka och fick hjälp att förstå det som man inte fick ihop. Här fick man tips och stöd att orka kämpa vidare för sitt barn.”

”Jag är väldigt nöjd med den hjälp jag fått via denna service. Att kunna erbjuda denna service i en försäkring gör att ni ger det lilla extra som man verkligen behöver när det väl händer något.”

Vanliga frågor & svar

Vad kostar Familjehjälpen?
 

Familjehjälpen är kostnadsfritt för alla som har en barnförsäkring hos oss på Trygg-Hansa.

Måste jag ha ett pågående ärende hos Trygg-Hansa för att få hjälp av Familjehjälpen?
 

Nej, Familjehjälpen kan ge dig vägledning även det inte finns något pågående ärende.

Hur många samtal kan jag få med Familjehjälpen?
 

Familjehjälpen har ingen gräns för hur många samtal du kan få. Hur många samtal som behövs beror på din situation och vad du vill ha hjälp med. Du kan få hjälp med allt från enstaka frågor i ett kortare samtal, till mer komplexa frågeställningar som kräver flera samtal. Samtalen avslutas när du känner dig nöjd eller om vi inte kan hjälpa dig vidare med dina frågor.

Vilka arbetar på Familjehjälpen och vilken erfarenhet har ni?
 

På Familjehjälpen arbetar personer med god kännedom om samhällets stöd och ersättningar. Vi har praktisk och lång erfarenhet inom de områden vi vägleder kring.

Hur lång tid tar det innan jag får en tid med Familjehjälpen?
 

Vi hör av oss senast 14 dagar efter att du kontaktat oss och bokar in en tid som passar dig.

Kan Familjehjälpen följa med på möten och hjälpa mig föra min talan?
 

Nej. Familjehjälpen kan inte följa med på möten eller företräda dig i kontakt med andra aktörer. Vi kan däremot hjälpa dig att vara så förberedd som möjligt inför dina möten genom att ge dig information om dina rättigheter och möjligheter.

Teckna barnförsäkring nu!

Vår barnförsäkring ger ekonomisk hjälp vid både sjukdomar och olycksfall. Teckna Sveriges populäraste barnförsäkring du också!