Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Kundservice för företag

Självservice

På Mina sidor kan du enkelt lösa många ärenden på egen hand. Du loggar in med BankID.​

Logga in

Anmäl en skada

Vad behövs för att anmäla? Vem på företaget kan göra det och när får man svar? Vi lotsar dig rätt.

Guide till skadeanmälan

Hittar du inte det du söker?

Mejla oss

Du är allti​d välkommen att mejla oss. Vi svarar senast följande arbetsdag.

Skicka mejl
bil på landsväg på våren

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Få allt samlat på Mina sidor​

På Mina sidor hittar du information om försäkringarna so​​m företaget har hos oss. Här kan du se vad du ska betala, anmäla en skada och uppdatera kontaktuppgifter. Har du enskild firma och försäkringar hos oss? Då hittar du information om dina försäkringar på Mina sidor privat.​

Logga in

Är du privatkund?

Till Kundservice privat

Vanliga frågor

  • Det är enkelt att logga in som företagare och du gör det med ditt privata BankID. Fyll i organisationsnumret och dina uppgifter för att bli administratör för företaget. Sedan kan du se och hantera dina försäkringar och även se betalningar och fakturor. Du som har enskild firma loggar in på dina privata Mina sidor. Där ser du ditt företags försäkringar. 

    Behöver du tillgång till Mina sidor och inte är firmatecknare, så ber du firmatecknaren eller någon annan med fullständig behörighet att logga in och lägga till dig som administratör.

  • Du kan själv logga in på Mina sidor och hitta ditt företags försäkringsbrev och fakturor där.

    Om du har köpt försäkringar via en försäkringsförmedlare får du dina försäkringspapper av dem.

    Hittar du inte det du söker? Mejla oss så hjälper vi dig.

  • Har ni valt att få digital post från oss? Då finns autogirobesked för varje månad att ladda ner på Mina sidor, under Fakturor och dokument.  
     
    Har ni inte loggat in på Mina sidor tidigare måste en firmatecknare göra det första gången, och kan som inloggad dela ut behörighet att administrera Mina sidor till andra inom företaget.

    Har ni valt papperspost? Ring 0771–111 700 eller mejla oss så hjälper vi till. 

  • Det finns ett antal olika bevis och intyg som du som försäkringstagare kan behöva i olika sammanhang. Här ser du en lista med alla bevis och intyg och hur du gör för att beställa dem.

    Följande bevis kan du beställa på Mina sid​or:

    • Brandbevis
    • Entreprenadbevis
    • Ansvarsbevis
    • Konsultansvarsbevis
    • ​Grönt kort

    För att beställa något av följande bevis eller intyg ber vi dig kontakta oss:​

    • Transportöransvarsbevis
    • CRM-intyg
    • Lyftansvar

    Tjänstereseintyg –​ beställ här ​om du har en tjänstereseförsäkring och ett organisationsnummer.
    Har du en enskild firma eller saknar du en tjänstereseförsäkring? Kontakta oss för att får hjälp med intyget eller för att teckna försäkringen först.​

    Behöver du ditt bevis eller intyg på engelska ber vi dig k​ontakta oss.

  • Anmälan av en skada gör du lättast här på webben. Läs mer om ​hur du anmäler en skada.​

  • Ja, du kan välja att få fakturorna digitalt, det vill säga till Mina sidor. Du kan själv ändra genom att logga in på Mina sidor​ och få fakturor digitalt. Om du har enskild firma går du in under Profil och Inställningar. Om du har organisationsnummer går du in under Inställningar. 

    När du har valt att få dina fakturor digitalt kommer du att få ett mejl varje gång som du har en ny faktura. Vi skickar alltså inte fakturan direkt till din mejl utan du får en avisering via mejl när du har en ny faktura inne på mina sidor.​ 

    ​​Ovan gäller försäkringar som du har köpt direkt hos oss på Trygg-Hansa. Har du köpt försäkringarna via en försäkringsförmedlare får du fakturorna via dem.

  • För att du ska vara rätt försäkrad är det mycket viktigt att alla uppgifter som du har gett oss om företaget är korrekta och uppdaterade. Det är viktigt inte minst för att du ska kunna få rätt ersättning om det händer något.

    Dessa uppgifter är särskilt viktiga att hålla uppdaterade:

    • Omsättningen som du har angivit i din försäkring bör vara uppdaterad enligt ert senaste bokslut.
    • Antalet anställda kan förändras snabbt och det är viktigt att det är uppdaterat i din försäkring.
    • Värdet för maskiner och inventarier, verktyg etc.
    • Adressuppgifter. Mejla oss om företaget bytt adress eller du vill få post till en annan adress. E-postadress och telefonnummer går däremot bra att ändra på Mina sidor.

      Om du vet att något av detta ändrats eller om du är osäker på vilka uppgifter vi har, ring oss så hjälper vi dig: 0771-111 700​.
  • Om du har tecknat en ny försäkring kan första fakturan eller autogirodragningen vara högre än månads- eller årspriset du fick när du tecknade försäkringen. Det beror på att första fakturan ofta avser lite mer än en månad eller ett år - du betalar för kommande månad, plus eventuella dagar som är kvar i den månad du tecknade försäkringen. På fakturan eller autogirobeskedet ser du vilken period den gäller för.

    Varför är autogirodragningen för två månader?
    Det händer att du får betala för två månader vid en och samma autogirodragning. Oftast beror det på att du saknade täckning på kontot vid förra autogirodragningen. Om du saknar täckning på kontot och inte betalar den faktura vi skickar ut, drar vi ett dubbelt så stort belopp vid nästa autogirodragning.

  • Försäkringen löper normalt ett år i taget, och förnyas automatiskt vid den så kallade huvudförfallodagen, förutsatt att du fortsätter att betala för försäkringen. Uppsägning i förväg kan göras tidigast 30 dagar innan huvudförfallodagen.

    Försäkringar som gäller saker, byggnader och fordon kan du avsluta när du inte längre äger det du har försäkrat, eller när försäkringen har sin huvudförfallodag.

    Om du säljer ett fordon sägs försäkringen upp automatiskt - vi får veta av Transportstyrelsen att fordonet byter ägare. Detta gäller dock inte oregistrerade fordon, avställda fordon,​ släp eller husvagn; säljer du ett sådant måste du meddela oss.

    Läs mer om att avsluta försäkring.

  • Ja, om ditt företag är en enskild firma. Kontakta kundservice , så hjälper vi dig att byta till e-faktura.

    Om ditt företag har en annan bolagsform kan du välja något av våra övriga betalsätt - faktura eller autogiro.

  • Det innebär att vi sedan 1 april 2022 är ett och samma bolag, som är Sveriges tredje största försäkringsbolag. Tillsammans heter vi Trygg-Hansa.

    • Du som sedan tidigare är kund hos Trygg-Hansa påverkas inte. Allt fortsätter som vanligt.
    • Du som idag är kund hos Moderna Försäkringar kommer att ha en Trygg-Hansa-försäkring när nästa försäkringsperiod börjar.

    Har du fler frågor så är du välkommen att kontakta oss på 0771-111 700.

Fler frågor och svar
bil på landsväg på våren

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Företag förändras. Hänger försäkringen med?

Har firman vuxit, bytt lokal eller skaffat nya inventarier? Att se över företagets försäkringar med jämna mellanrum är alltid en bra idé. Vi hjälper gärna till och ger dig en kostnadsfri rådgivning för att säkerställa att du är rätt försäkrad. ​​

Ring oss på 0771-111 700​

Om vi inte är överens​

​Om du inte är nöjd med något vi gjort finns flera sätt att framföra klagomål eller överklaga beslut.​

Läs mer om vad som gäller